Zbierka svadobných fotografií zvečňuje príbeh manželského páru – od výmeny prsteňov cez odčepčovanie až po odchod posledného hosťa. Svadobné zvyky, no tiež tvorbu svadobných fotografov a blogerov naprieč Európou aktuálne odhaľuje Európske svadobné združenie. Prvou úlohou tohto „svadobného tímu“ bolo kreatívne zachytiť lokálne svadobné tradície a poradiť ostatným, ako na to. My sme sa opýtali známeho slovenského fotografa Igora Stančíka, aká je súčasná slovenská svadobná fotografia.
Svadobná fotografia, I. Stančík
Ako ste sa dostali k fotografovaniu svadieb?
Náhodou. Majú to na svedomí moji dvaja kamaráti. Ten prvý sa volá Boris Bartoš, ktorý je výborným fotografom, no venuje sa tomuto umeniu zatiaľ iba pre svoje potešenie. Predviedol mi, ako sa pracuje so zrkadlovkou a vtedy som mal prvýkrát v rukách Nikon D300. Fotenie ma začalo priťahovať, no iba v rovine zábavky a fotil som len ľudí vo svojom okolí. K týmto ľuďom patril aj Boris so svojou priateľkou a ja som im nafotil rande. Do celého príbehu vstupuje Pavol Melicherčík, ktorý sa už dlhé roky profesionálne venuje svadobnému videu a fotografii. Už dlhšie si všímal moje fotografické pokusy a po spomínanom rande-fotení mi navrhol, či by som pre neho nenafotil svadbu. Ja som súhlasil a dostal som príležitosť spolupracovať pri fotení svadby. Odtiaľ bol už len krôčik k tomu fotiť svoju prvú samostatnú svadbu. A aby sa kruh uzavrel, tak koncom roka 2016 som v bulharskej Sofii fotil svadbu práve Borisovi, ktorý si vzal krásavicu Hristinu.
Svadobná fotografia, I. Stančík
Inšpirovali ste sa prácou niektorého zo známych fotografov?
Keď ma v roku 2014 čakalo fotenie prvej svadby, bol som vyplašený a pozeral som si prácu viacerých fotografov, aby som zistil, čo a ako. Vtedy ma fascinovali fotografie Nordica Photography, no časom mi došlo, že sa veľmi podobali práci mnohých iných fotografov. To znamená, že boli síce úžasné a išlo o majstrovskú prácu, no tie svadby vyzerali príliš štylizovane a obsahovali iba veľmi málo skutočných emócií a ešte menej prirodzených výrazov. Občas si pozriem aj teraz niektoré práce fotografov, ktorí sú všeobecne považovaní za špičku, no zriedkakedy nájdem niečo také, na základe čoho by sme mohli povedať, že daný fotograf má svoj vlastný špecifický rukopis. Mám pocit, akoby sa všetci riadili akousi neviditeľnou svadobnou šablónou, ktorá im diktuje, ako sa má svadba fotiť, pričom alfou a omegou je dokonalý portrét. Nevesty si to žiadajú a ja ich chápem. Každá chce byť princeznou v krásnych šatách a často o tom sníva už od detstva. Problém ale vidím v tom, že krásne portréty s gýčovo vejúcim závejom a zamilovanými pózami zvládne na akceptovateľnej úrovni veľa fotografov. Aj tí, ktorých tvorba je iba priemerná. Následne títo fotografi vo svojich portfóliach prezentujú takmer výlučne iba tieto nádherné portréty. Prispievajú tak k ilúzii, že všetky fotky, ktoré neveste z celého dňa urobia, budú vyzerať rovnako skvelo. Nebudú. Svadobný portrét a svadobná reportáž sú totiž dva úplne odlišné športy, pričom väčšinu práce svadobného fotografa tvorí práve reportáž. Je veľa skvelých módnych a portrétnych fotografov, ktorí robia v ateliéri úžasnú prácu, ale v teréne nemajú šancu uspieť a ich svadobné práce to potvrdzujú. Rovnako by som bol v ateliéri stratený ja.
Ako by ste definovali svoj štýl svadobných fotografií?
Myslím, že vcelku zaujímavo ho vystihla pred časom v jednej diskusii na sociálnej sieti fotografka Ivana Drdolová Butalová: „Nevesta, ktorá nechce umelú krásu a portréty, si objedná Igora. U neho je ťažiskom práce niečo úplne iné – reportáž, umelecky podaná realita tak, aby vyvolávala emócie. Pred pár mesiacmi sa na portáli nevesta.sk objavil článok s fotkami, ktoré ho charakterizujú. 90% fotografov by si takéto fotky na prezentáciu nevybralo, no on zvolil práve také, ktoré prezentujú jeho vnímanie páru a svadobného dňa. Má rád prirodzenosť, je to dokumentárny typ, hľadá umelecké pohľady, ale nevytvára ten konvenčný typ krásy, pokiaľ tam nie je. V živote som ho nevidela, aby retušoval nevesty, zužoval ich alebo bielil zuby, všetky tieto úpravy robí iba v rámci nutnej umeleckej potreby.“ Ja doplním, že k tomuto štýlu som sa dopracoval hlavne tým, že nesledujem trendy a štýly. Nemá to žiadny význam, pretože ako fotograf mám svoje vnímanie a nemôžem ho prispôsobovať niečomu, čo niekto iný označí za trend. Zároveň si myslím, že môj štýl je špecifický aj tým, že nie som svadobný fotograf. Som fotograf, ktorý vie fotiť svadby. V mojej tvorbe dominujú ľudia a to vo všetkých možných polohách. V mojich prácach nenájdete jedinú fotku robenú za pomoci blesku. Nepoužívam ho za žiadnych okolností a vždy pracujem iba so svetlom, ktoré mám k dispozícii. Bez ohľadu na to, či fotím operáciu, svadbu, športové podujatie či divadlo.
Svadobná fotografia, I. Stančík
Akú svadobnú tradíciu fotografujete najradšej?
Asi by som sem zaradil krájanie torty. Trvá dostatočne dlho na to, aby sa to dalo dobre a z viacerých uhlov nafotiť. Pri krájaní vznikajú aj zábavné situácie, často pod tortou čakajú deti s rozžiarenými očami, v ústach sa im sliny zbiehajú, držia malé tanieriky a dúfajú, že práve ten kúsok, ktorý nevesta krája, je určený pre ne.
Vyberáte si svadby alebo nevesty aj podľa ich konceptu?
Koncept svadby vôbec neriešim a otvorene hovorím, že ma vlastne nezaujíma. Za každých okolností sa sústreďujem v prvom rade na ženícha a nevestu. Je mi jedno, či fotím v starom dedinskom kulturáku, obyčajnej reštaurácii alebo honosnom kaštieli. Celý deň sledujem iba hlavnú dvojicu, vnímam odtiene ich správania, mimiku, drobné gestá. Nechcem tým povedať, že iných svadobčanov nefotím, no nie sú pre mňa prioritou. Nesúhlasím s filozofiou, že každý svadobčan má mať fotku, mojou úlohou nie je fotiť všetko a všetkých. Ak si pozriete moje svadby, zistíte, že je tam len málo takých fotiek, kedy sa niekto pozerá do objektívu. Niektorí fotografi preferujú prácu v blízkosti ľudí, ja to však úmyselne robím presne naopak. To preto, lebo akonáhle si niekto všimne, že na neho mieri fotoaparát, začína podvedome pózovať. V tej chvíli už nemá na fotke prirodzený výraz a to mi vadí. Nevesty si vyberám. Nie však tak, ako niektorí kolegovia, ktorí fotia iba krásavice. Vyberám si ich takým spôsobom, že im veľmi dôkladne vysvetlím, čo odo mňa môžu očakávať a čo robiť nebudem. Jasne vysvetlím, prečo fotky dodávam výlučne v elektronickej podobe. Každá nevesta má inú predstavu, ako chce mať fotky vytlačené a je pre obe strany lepšie, pokiaľ to po odovzdaní práce bude riešiť nevesta podľa seba. A najväčší dôraz kladiem na to, aby si poriadne pozreli moje predchádzajúce svadby a iba ak sú si úplne isté, že chcú práve mňa, tak až potom prijímam objednávku.
Svadobná fotografia, I. Stančík
Čo je pri fotografovaní svadby najväčšou výzvou?
Svadba je v prvom rade veľmi náročná reportážna práca, hoci väčšina planéty si myslí, že svadobná fotografia je o zamilovaných portrétoch. Pracujem v prostredí, ktoré vôbec nepoznám. V podmienkach a pod vplyvom okolností, na ktoré mám iba nepatrný vplyv. Okolo mňa je neustále veľa ľudí, v rôznych fázach dňa rôzne alkoholovo povzbudených a musím sledovať nielen svadobné dianie, ale dávať pozor aj na fototechniku, ktorú je potrebné nosiť stále so sebou. Fotografujem s fotoaparátom Nikon D800 a objektívmi AF-S Nikkor 24-70/2,8E ED VR, AF Nikkor 80-200mm f/2.8D ED, AF-S Nikkor 14-24 mm F/2.8 G ED. Musím sa vedieť správne a bleskovo rozhodnúť, aký objektív použijem a aké nastavenia zadám fotoaparátu. Zároveň je nevyhnutné neustále sledovať, čo a kde sa deje, aby som do fotografií dostal tú atmosféru a emócie, ktoré na svadbe reálne boli. Moja práca je založená na pozorovaní. To, čo mnohí označujú ako „momentky“, je výsledkom nekonečného trpezlivého pozorovania a citlivého vnímania mimiky, gestikulácie a výzorových špecifík. Aby som to zvládol, musím vedieť veľa vecí predvídať a to sa dá iba vďaka skúsenostiam a potrebnej dávke empatie. Ak sa teda pýtate, čo je pri fotení svadby pre mňa najväčšou výzvou, tak odpoveď môžete nájsť v predchádzajúcich riadkoch – je ňou schopnosť udržať sa v plnej koncentrácii od rána do noci. A to tak, aby výsledok mojej práce uspokojil vysoké nároky nevesty aj ženícha.
Fotoaparát Nikon D800 a objektív AF-S Nikkor 24-70/2,8E ED VR.
Objektívy AF-S Nikkor 14-24 mm F/2.8 G ED a AF Nikkor 80-200mm f/2.8D ED.
Diela svadobných fotografov a blogerov naprieč Európou sú súčasťou exkluzívneho, stále prebiehajúceho projektu skrývajúcom sa pod názvom Európske svadobné združenie. Venuje sa svadobnej fotografii a postupne v rámci neho budú pribúdať ďalšie novinky tak, aby inšpiroval ďalších svadobných fotografov a poskytol im nové námety.