Sladké retro
V mesiaci apríl vyšiel v čínskom vydaní módneho časopisu Marie Claire vizuálne veľmi príjemný editoriál. Na svedomí ho ma pre mňa neznáma fotografka Amber Gray. Hneď som si túto fotografku našiel na internete a čuduj sa svete, ona to s farbičkami naozaj vie.
Do malej cukrárničky kdesi v NYC sa pozvoľna vkrádajú ranné slnečné lúče a spolu s nimi sa lenivo prebúdza aj sladký život... Takouto scénou sa začína nádherná séria fotografií, prezentujúca staronový vietor v módnom oblečení. Pre návrat k obdobiu cukrových Lolitiek, zmyselných Pin-up dievčat si fotografka zvolila originálne pozadie. Aby sme však boli spravodlivý, musím spomenúť že prsty v celkovom vizuály má aj stajlista Guillaume Boulez, David Tiibolla pre make up a Tomizawa pre vlasy. Každopádne sa im podaril pripraviť pre divákov rozprávkový, snový a silne zmyslový zážitok. Presne ako sa patrí pre obdobie 50tých rokov, kedy sa nedávala priorita na vykreslenie charakteru portrétovanej osoby, ale dôraz sa primárne kládol na nekompromisné senzorické rozvibrovanie alarmov nenáročných divákov. V sviežej tínedžerskej pamäti mám pin-up girls Pamelu Anderson. Vôbec ma nezaujímalo či ma Pamela dokončenú ZŠ. Chcel som len znovu a znovu vidieť meniace sa kompozičné línie jej tela pri behu po pláži :-). Toľko k odľahčenému vysvetleniu pojmu pin-up. Zo starších určite poznáte Marilyn Monroe, Goldie Hawn a mnoho ďalších.
Z fotografického hľadiska nemám čo vytknúť. O farbách ani nemá zmysel toho veľa hovoriť. Tie sú fantastické na prvý pohľad. Pastelové podanie v nás prebúdzajú radosť, čistotu, pokoj a vášeň. Outfit v takýchto pastelových farbách je z dielne Prada, Louis Vuitton a Jean Paul Gaultier.
Kompozície sú vydarené bez škrípajúcich zádrheľov. Možno za zmienku stojí posledná fotografia (v PDR) kde dvojica modeliek (Masha P a Anna I z agentúry NY models ) uteká po čierno-bielých dlaždiciach. Jemné sklonenie horizontu a skreslenie perspektívy však prispieva k dynamizácii celej scény.
Skvelá práca celého týmu a naozaj úžasné fotografie.
Krátky film ktorý bol súčasťou vzniku tohto editoriálu:
http://www.youtube.com/watch?v=7miL0QnaWJ8
Na skok do budúcnosti
Futuristická porcia fotografií s názvom "The Girl Who Rocks The Planet" bola naservírovaná čitateľom japonského Vogue. Fotografom bol Giampaolo Sgura. Tento fotograf mal na svedomí aj predchádzajúce číslo tohto časopisu. Možno si spomínate z posledného prehľadu módnych editórialov (http://www.ephoto.sk/ephoto/redakcny-blog/zaujimave-editorialy-jar-2012/), na krásnu Biancu Balti a jej stvárnenie toreadora. Kým však výstavba scény editoriálu Kiss of the Matador bola v interiéry a pomerne strohá, v tomto prípade to Giampaolo zobral z opačného konca.
Fotenie prebiehalo v uliciach Tokia, video herňách a japonských obchodíkoch. Brazílska modelka Aline Weber so svojim blonďavým zjavom hladko zapadla do celkového konceptu. So svojimi 179 centimerami sa pri japonských komparzistoch vyníma ako nedávno otvorená vysielacia veža Tokyo Skytree.
Každý záber je nahustený objektmi bez ladu a skladu. Až na pár výnimiek sa o ľahko stráviteľnej kompozícií ani nedá hovoriť. Čo je však zaujímavé, celkové poňatie je vydarené a excitovaný divák je rýchlo vtrhnutý do deja. Zostáva s vyrazeným dychom a pri pohľade na ďalšie fotografie nemá ani chvíľku na nádych... Fúúú... Dobrý úlet :-)
Rozviate farby
Modelka Lucette van Beek, fotograf Jonas Bresnan spolu so stajlistkou a módnou poradkyňou Ada Kokosar pripravili letný „Multi Color“ pre časopis Glamour Italia. Predstavované boli kúsky od popredných módnych návrharov ako Versace , United Colors of Benetton , Gaetano Navarra, Christian Dior, Gucci, Valentino, R.E.D Valentino, ale aj šperky od Swarovski Jewelry.
Poďme sa pozrieť na samotné fotografie a začnime kompozíciou. Už na prvý pohľad je jasné, že fotograf kládol akcent na farebnú výstavbu fotografie. Ako základ si zvolil v negatívnom priestore modrú farbu oblohy na piesočnej pláži. Negatívným priestorom rozumieme tú časť fotografie, ktorá obkolesuje hlavný objekt. Modrá farba navodzuje príjemnú pohodu. Jednoduché a elegantné riešenie pre celé spektrum farieb na prezentovaných šatách. Mierna oblačnosť opatrne oživuje tento negatívny priestor. Nie moc, len toľko aby dotváral výsledný vizuálny dojem. V tejto časti stojí ešte za povšimnutie, koľko priestoru dostáva vo fotografii práve obloha. Dve tretiny, niekedy až tri štvrtiny, čím je ešte viac zdôraznená nadýchanosť a ľahkosť letných šiat.
Svetlo a čas ktoré si fotograf vybral je blízko poludnia. Podľa ostrých tieňov by som povedal, že neboli použité ani žiadne zábleskové svetlá. Pochybujem či bola použitá pri fotení aspoň odrazná doska. Samozrejme hlavný účel nie sú dokonalé portrétne fotografie modelky. To či má za nosom ostrý tieň nás tak ani moc nezaujíma. Technické zázemie fotenia teda vyzerá pomerne jednoducho. Stačilo počkať na príhodnú predpoveď počasia s pofukujúcim vetrom.
Rozviate letné šaty tvoria lahodné kompozičné línie. V kombinácií s veselými farbami sa podaril Jonasovi Bresmanovi nekomplikovaný, ale pritom pozoruhodný editoriál.
Zádumčivá modrá
Tmavomodrá farba z psychologického hľadiska navodzuje harmóniu a smutné rozjímanie. Na fotografiách ju nájdeme ako farbu oblohy, oceánu, bazénu a v neposlednom rade je v tejto farbe aj prezentovaná kolekcia šiat Donna Karan, Bottega Veneta a Yves Saint Laurent. Preto aj celý editoriál časopisu The Stella Magazine mal dvojzmyselný názov „So Who’s Feeling Blue“, aby sa vyjadrilo jednak farebné prevedenie, ale aj pocitová rovina.
Dvojica James Meakin a modelka Katryn Kruger boli tak isto spomenutí v jarnom výbere zaujímavých editórialov. Fotograf James Meakin sa vtedy predviedol v symbióze línií architektúry a línií šiat na modelke Katryn. Zdá sa, že spolupráca týchto dvoch ľudí je v módnej sfére značne prínosná.
Uhľadený štýl tohto fotografa je poznať na každej fotografii, ktorú vypustí. Technické spracovanie je bez akýchkoľvek pochybností na špičkovej úrovni. Na zvýraznenie tmavomodrej farby a upriamenie pozornosti na modelku použil stmavnutie rohov. Perfektná je aj práca so svetlom. Hlavne na fotografii vpravo si človek môže oči nechať. Či už sa na ňu pozerám ako fotograf, alebo ako laicky divák.
Vychutnajte si sami túto nádhernú sériu.
Energická super-mamka
Rovnaký názov, ako má populárny romantický seriál (USA) How I Met Your Mother, má aj editoriál anglického fotografa Alexi Lubomirski. Meno Lubomirski trochu zavádza, ale naozaj sa narodil v Anglicku. Priezvisko zdedil po svojom poľskom otcovi, ktorý si zobral Peruánku. Je to mladý a talentovaný fotograf. Potom čo ukončil štúdium fotografie na univerzite, začal robiť asistenta majstrovi svojho remesla, ktorým nie je nik iný ako Mario Testino. Možno aj preto si ho zobral Testino pod svoje ochranné krídla, pretože sa sám narodil v Peru. Lepší odrazový mostík si nikto z módnych fotografov nemôže ani želať. Od roku 2008 Lubomirski začal svoju sólovú dráhu. Fotil pre svetové printové média ako Harpers Bazaar US, Harpers Bazaar UK, nemecká, španielská, čínska a ruská Vogue. Práve posledná menovaná spoločnosť vydala májové číslo Vogue s fotografiami Alexiho.
Tento módny editoriál rozpráva príbeh modernej matky, ktorá sa pohybuje so svojimi deťmi v uliciach mesta. Značky ako Victoria Beckham, Nina Ricci, Burberry Prorsum, Azzedine Alaïa, Fendi a Tom Ford si vyžadovali energizujúci element, ktorým je dlhonohá modelka Maryna Linchuk z Bieloruska. Keďže má dlhoročné skúsenosti s módnymi mólami pre Victoria's Secret, určite by mala zvládnuť aj presun ulicami mesta. Samozrejme aby to vyzeralo akčne, atraktívne a sexi.
Celá séria fotografií je naozaj silná a do bodky spĺňa svoje vytýčené predstavy. Zaujímavým a milým prvkom, ktorý fotografie spája je Marynin vrkoč. Ten lieta z jednej strany na druhú a umocňuje tak dynamiku scény. Rozmýšľam akou fintou ten vrkoč vykrúcali. Na záberoch, kedy smeruje von z fotografie a nie je celý zobrazený to nie je problém zachytiť. Ale čo v tých druhých? Hm...
Všimnite si, že sa prísne dbalo na ochranu súkromia a žiadna cudzia osoba sa na fotografiách nenachádza. Aspoň nie tak, aby jej bolo vidno zreteľne do tváre.
Po okrajoch snímkou máme možnosť vidieť akýsi červený, žltý, biely a čierny závoj. Je to miesto kde v časopise nasádzajú sprievodný text s popisom značky odevu, doplnkov a ich ceny...
Testinova „Brazílska liečba“
Bahia ako jeden z 26 štátov v Brazílii prijal majstra nad majstrov módneho fotografického umenia, Maria Testina a super modelku Karlie Kloss. Pre júlové číslo Americkej Vogue mali doniesť zopár záberov. Ja ich tento krát nebudem zmenšovať do koláže, ale ich nechám pekne v pôvodnej veľkosti tak, ako som ich zohnal.
Na krásnej pláži, ktoré sú typické pre Brazíliu, predvádzajú tanečníci improvizovanú lekciu z blízkej školy Capoeira. Capoeira je označovaná ako brazílsky bojový tanec. Zdanlivý chaos nad chaos a čo ten krivý horizont majstro Testino?! ;)
Mangrovník je zvláštny, pokrútený pobrežný strom, ktorý potrebuje k životu sladkú aj slanú vodu. Teploty v Bahii neklesajú počas celého roka pod 28 stupňov a tak Karlie Kloss zabalená ako morská panna do tepelnej fólie (Mylaru) mala určite pri fotení radosť. Odhliadnuc od mračna komárov, ktoré pri rieke museli byť. :-) Nesporne však veľmi netradičné stvárnenie morskej panny. Také uletené, Testinovské...
Brazílska fauna a flóra je mimoriadne bohatá. Ako symbol tejto rozmanitosti Julien d’Ys (Hair Style), vyskladal veniec z kvetín, ktoré rástli vôkol hotela, v ktorom boli ubytovaní. Ten mal zdôrazňovať krehkosť čipky na prekrásnych šatách a rukaviciach.
Červená a biela hlina zmiešaná s vodou slúži ako exfoliačná maska (peeling), ktorá stojí nemalé peniaze v kozmetických salónoch. V Brazílii je zadarmo. Mimochodom nevšedné krajinkárske línie... ;)
Po fotení na mieste s červenou hlinou sa išla Karlie opláchnuť do mora. Vraj tento záber je úplne spontánny a neplánovaný. Osobne tomu moc neverím, ale ak je to tak, dávam si klobúk dolu. A pre mňa je najvydarenejšia...