nech sa paci, mozes ich prizvat do tejto debaty... mna osobne zaujima nazor druhych, ked my dvaja sa nevieme pochopit. Ja zhrniem moje vedomosti o SVETLE takto:
Cim je zdroj svetla blizsie k objektu jeho intenzita - jas je vyssi. Makkost/ tvrdost svetla je ovplyvnena relativnou velkostou svetelneho zdroja. Cim je zdroj vacsi a je blizsie, tym je prechod od tienov do svetiel (highlightov) plynulejsi. Kontrast je rozsah tonov - ak je vysoky, fotka ma aj highlighty aj tiene. Tien je tvoreny tak, ze na urcite miesto v priestore nedopada svetlo zo zdroja - preto je dolezity uhol, pod akym svetlo na objekt dopada v zavislosti k uhlu, z akeho my ten objekt pozorujeme. Tvrde svetlo robi farby saturovanejsimi, a makke svetlo naopak.
to su moje vedomosti o svetle v kocke. Som zvedava, kto dalsi prida svoj nazor
co si napisala s tym suhlasim len by som to doplnil o tu cast ze priblizenim zdroja svetla k cene sa kontrast sceny zvysuje. Ved si to vyskusaj ze je to tak. Ked ti nestaci ten foto dokaz (stena tam nebola, resp. dostatocne daleko na o aby cokolvek viditelne odrazila)
ano bude, robil som to uz vela krat, skus to sama a uvdis ze neklamem. Prip. si to vyskusaj aj vypocitat, matematicky dokaz je jednoduchy. Prip. sa na to opytaj skuseneho fotografa ak mne neveris, napr. taky Karol Srnec alebo Jozef Peniak ti to potvrdia
nech sa paci, mozes ich prizvat do tejto debaty... mna osobne zaujima nazor druhych, ked my dvaja sa nevieme pochopit. Ja zhrniem moje vedomosti o SVETLE takto:
Cim je zdroj svetla blizsie k objektu jeho intenzita - jas je vyssi. Makkost/ tvrdost svetla je ovplyvnena relativnou velkostou svetelneho zdroja. Cim je zdroj vacsi a je blizsie, tym je prechod od tienov do svetiel (highlightov) plynulejsi. Kontrast je rozsah tonov - ak je vysoky, fotka ma aj highlighty aj tiene. Tien je tvoreny tak, ze na urcite miesto v priestore nedopada svetlo zo zdroja - preto je dolezity uhol, pod akym svetlo na objekt dopada v zavislosti k uhlu, z akeho my ten objekt pozorujeme. Tvrde svetlo robi farby saturovanejsimi, a makke svetlo naopak.
to su moje vedomosti o svetle v kocke. Som zvedava, kto dalsi prida svoj nazor
akurat ze na tej prvej z lava sa ti to svetlo zo vzdialeneho zdroja odraza (pravdepodobne) od steny, preto je malo kontrastna. cize tymto si nepotvrdil nic. Skus to urobit po tme na otvorenom priestransve, aby sa ziadne svetlo z nicoho neodrazalo a uvidis ci to bude vyzerat takto
ano bude, robil som to uz vela krat, skus to sama a uvdis ze neklamem. Prip. si to vyskusaj aj vypocitat, matematicky dokaz je jednoduchy. Prip. sa na to opytaj skuseneho fotografa ak mne neveris, napr. taky Karol Srnec alebo Jozef Peniak ti to potvrdia
a keďže jedna z mojich zlých vlastností je tvrdohlavosť, musel som ti vyrobiť aj dôkaz. Takže posielam porovnanie kontrastu v závislosti od vzdialenosti od zdroja svetla, pekne čierne na bielom. Prepáč za kvalitu ale fotil som to mobilom
akurat ze na tej prvej z lava sa ti to svetlo zo vzdialeneho zdroja odraza (pravdepodobne) od steny, preto je malo kontrastna. cize tymto si nepotvrdil nic. Skus to urobit po tme na otvorenom priestransve, aby sa ziadne svetlo z nicoho neodrazalo a uvidis ci to bude vyzerat takto
To snáď ani nemyslíš vážne či áno?. Predpokladal som že keď sa foteniu venuješ sú ti tieto základné veci známe, nechcem sa tu púšťať do nejaký dlhých diskusií ale prečítaj si ešte raz čo som napísal. Ty si stále zamieňaš tie 2 parametre a riadiš sa nejakým svojim pocitom nie fyzikálnymi vlastnosťami svetla. Ty si vo svojom príklade zmenila extrémne tvrdé svetlo na extrémne mäkké a kontrast si vysvetľuješ vzdialenosťou. Pritom nezohľadňuješ ani dramatický úbytok svetla. Ja som písal pri rovnakej intenzite. Takže áno pokiaľ by bola zem bližšie k slnku bol by kontrast na fotkách ešte väčší (počas jasného dňa) A áno ak by bola zamračená obloha ešte bližšie k zemi bol by kontrast tiež väčší Stále platí zmena vzdialenosti = zmena kontrastu Zmena veľkosti zdroja = zmena charakteru svetla (mäkkosť tvrdosť) Nemá to nič spoločné s uhlom dopadu svetla Dúfam že sa už chápeme ak nie zober si do ruky bielu guľu a daj ju tesne pred žiarovku alebo softbox a pozri sa na svetlé a tmavé časti, potom sa postav s guľou 5m ďalej a pozri si kontrast scény znova a zistíš že výrazne klesol. Ak ti to stále nie je jasné ponúkam ti bezplatnú lekciu v ateliéri, kde si to môžeš vyskúšať. Často sa s tým stretávam v ateliéry, že začiatočníci tomuto pravidlu vôbec nerozumia a nechápu ako si majú scénu nesvietiť. Svietia napr. jedným svetlom na modelku aj pozadie a chcú mať svetlejšie pozadie tak posunú svetlo bližšie k modelke a čudujú sa prečo je pozadie zrazu tmavšie keď je svetlo bližšie a pod.
a keďže jedna z mojich zlých vlastností je tvrdohlavosť, musel som ti vyrobiť aj dôkaz. Takže posielam porovnanie kontrastu v závislosti od vzdialenosti od zdroja svetla, pekne čierne na bielom. Prepáč za kvalitu ale fotil som to mobilom
To snáď ani nemyslíš vážne či áno?. Predpokladal som že keď sa foteniu venuješ sú ti tieto základné veci známe, nechcem sa tu púšťať do nejaký dlhých diskusií ale prečítaj si ešte raz čo som napísal. Ty si stále zamieňaš tie 2 parametre a riadiš sa nejakým svojim pocitom nie fyzikálnymi vlastnosťami svetla. Ty si vo svojom príklade zmenila extrémne tvrdé svetlo na extrémne mäkké a kontrast si vysvetľuješ vzdialenosťou. Pritom nezohľadňuješ ani dramatický úbytok svetla. Ja som písal pri rovnakej intenzite. Takže áno pokiaľ by bola zem bližšie k slnku bol by kontrast na fotkách ešte väčší (počas jasného dňa) A áno ak by bola zamračená obloha ešte bližšie k zemi bol by kontrast tiež väčší Stále platí zmena vzdialenosti = zmena kontrastu Zmena veľkosti zdroja = zmena charakteru svetla (mäkkosť tvrdosť) Nemá to nič spoločné s uhlom dopadu svetla Dúfam že sa už chápeme ak nie zober si do ruky bielu guľu a daj ju tesne pred žiarovku alebo softbox a pozri sa na svetlé a tmavé časti, potom sa postav s guľou 5m ďalej a pozri si kontrast scény znova a zistíš že výrazne klesol. Ak ti to stále nie je jasné ponúkam ti bezplatnú lekciu v ateliéri, kde si to môžeš vyskúšať. Často sa s tým stretávam v ateliéry, že začiatočníci tomuto pravidlu vôbec nerozumia a nechápu ako si majú scénu nesvietiť. Svietia napr. jedným svetlom na modelku aj pozadie a chcú mať svetlejšie pozadie tak posunú svetlo bližšie k modelke a čudujú sa prečo je pozadie zrazu tmavšie keď je svetlo bližšie a pod.
Ešte k tomu odkazu čo si uviedla. Stránka rozoberá „Hard ligh“ a „Soft light“ ale aj tu je ta zmena kontrastu očividná. Pozri si nos tej dámy a porovnaj ľavú a pravú stranu. Odporúčam toto DVD. https://peterhurley.com/dvd/illuminating-the-face Nie je síce zadarmo, ale je to tam krásne vysvetlené a keď si pozrieš upútavku tak cca v 10 min. je aj zmena kontrastu/vzdialenosti zachytená.
a este jeden link ti sem hodim https://www.photomatters.org/hard-light-soft-light Je tam znazorneny experiment, co sa deje so svetlom, ked sa ten isty svetelny zdroj priblizuje s objektu. Zameraj sa hlavne na ten slider (makkeho svetla) co je nizsie - pre fotku napravo. Ked ho budes posuvat zlava do prava budes vidiet, ze sa meni sice tvrdost svetla, ale kontrast zostava takmer nezmeneny. Alebo by som povedala, ze praveze ked uz je v tej polohe uplne napravo (svetelny zdroj uplne blizko objektu), zda sa mi ta fotka este menej kontrastna.
To snáď ani nemyslíš vážne či áno?. Predpokladal som že keď sa foteniu venuješ sú ti tieto základné veci známe, nechcem sa tu púšťať do nejaký dlhých diskusií ale prečítaj si ešte raz čo som napísal. Ty si stále zamieňaš tie 2 parametre a riadiš sa nejakým svojim pocitom nie fyzikálnymi vlastnosťami svetla. Ty si vo svojom príklade zmenila extrémne tvrdé svetlo na extrémne mäkké a kontrast si vysvetľuješ vzdialenosťou. Pritom nezohľadňuješ ani dramatický úbytok svetla. Ja som písal pri rovnakej intenzite. Takže áno pokiaľ by bola zem bližšie k slnku bol by kontrast na fotkách ešte väčší (počas jasného dňa) A áno ak by bola zamračená obloha ešte bližšie k zemi bol by kontrast tiež väčší Stále platí zmena vzdialenosti = zmena kontrastu Zmena veľkosti zdroja = zmena charakteru svetla (mäkkosť tvrdosť) Nemá to nič spoločné s uhlom dopadu svetla Dúfam že sa už chápeme ak nie zober si do ruky bielu guľu a daj ju tesne pred žiarovku alebo softbox a pozri sa na svetlé a tmavé časti, potom sa postav s guľou 5m ďalej a pozri si kontrast scény znova a zistíš že výrazne klesol. Ak ti to stále nie je jasné ponúkam ti bezplatnú lekciu v ateliéri, kde si to môžeš vyskúšať. Často sa s tým stretávam v ateliéry, že začiatočníci tomuto pravidlu vôbec nerozumia a nechápu ako si majú scénu nesvietiť. Svietia napr. jedným svetlom na modelku aj pozadie a chcú mať svetlejšie pozadie tak posunú svetlo bližšie k modelke a čudujú sa prečo je pozadie zrazu tmavšie keď je svetlo bližšie a pod.
Kontrast a tvrdosť/mäkkosť sú 2 rozdielne parametre. Kontrast sa bude zväčšovať tým, že sa budeš približovať k zdroju svetla (bez zmeny jeho intenzity). A to či je svetlo mäkké alebo tvrdé (teda plynulosť prechodu svetlej časti do tmavej) závisí od relatívnej veľkosti zdroja svetla. Čiže priblížením k zdroju svetla sa stáva svetlo mäkšie ale aj kontrastnejšie.
a este jeden link ti sem hodim https://www.photomatters.org/hard-light-soft-light Je tam znazorneny experiment, co sa deje so svetlom, ked sa ten isty svetelny zdroj priblizuje s objektu. Zameraj sa hlavne na ten slider (makkeho svetla) co je nizsie - pre fotku napravo. Ked ho budes posuvat zlava do prava budes vidiet, ze sa meni sice tvrdost svetla, ale kontrast zostava takmer nezmeneny. Alebo by som povedala, ze praveze ked uz je v tej polohe uplne napravo (svetelny zdroj uplne blizko objektu), zda sa mi ta fotka este menej kontrastna.
Kontrast a tvrdosť/mäkkosť sú 2 rozdielne parametre. Kontrast sa bude zväčšovať tým, že sa budeš približovať k zdroju svetla (bez zmeny jeho intenzity). A to či je svetlo mäkké alebo tvrdé (teda plynulosť prechodu svetlej časti do tmavej) závisí od relatívnej veľkosti zdroja svetla. Čiže priblížením k zdroju svetla sa stáva svetlo mäkšie ale aj kontrastnejšie.
Ano, to je samozrejme ze su to dva pojmy. Zoberme si ako priklad priame slnko a zamracenu oblohu. Keby je to tak ako hovoris, ze cim blizsie je zdroj svetla, tym je svetlo kontrastnejsie, tak potom by sme mali pocas zamracenych dni kontrastnejsie fotky ako zo slnecnych dni. Lebo ked je zamracene - svetlo prechadza cez oblaky a da sa povedat, ze obloha je viac menej jedna velka svetelna plocha, ktora je blizko k fotografovanemu objektu (blizsie nez samotne priame slnko). Potom by malo platit co si povedal: "priblížením k zdroju svetla sa stáva svetlo mäkšie ale aj kontrastnejšie" ale nemusim mat velky pozorovaci talent a vidim, ze to tak jednoducho nie je. Vacsi argument nemam Makke svetlo moze byt kontrastne, ked je vo velkom uhle voci fotoaparatu, ale stale ma tu istu kvalitu, ze ma jemne makke prechody.
to je ale nejake pomylenie ci nie? ved cim blizsie mas softbox tym makksie svetlo a nie tvrdsie.. kazdopadne podla mna je to svetelne fajn, kontrast nie je zavada. jedine nad cim sa musim zamyslet je ta poza.. mne to pride cudne ked je modelka naha a zakryva si rukami poprsie.. tak bud sa chce fotit naha a je naha, alebo sa nechce fotit naha a je oblecena. A tym chcem hlavne povedat to, ze drzanie poprsia dost znizuje kreativitu co sa tyka pozovania, lebo s tym toho zial vela nenarobis
Kontrast a tvrdosť/mäkkosť sú 2 rozdielne parametre. Kontrast sa bude zväčšovať tým, že sa budeš približovať k zdroju svetla (bez zmeny jeho intenzity). A to či je svetlo mäkké alebo tvrdé (teda plynulosť prechodu svetlej časti do tmavej) závisí od relatívnej veľkosti zdroja svetla. Čiže priblížením k zdroju svetla sa stáva svetlo mäkšie ale aj kontrastnejšie.
hlavne svetlo je softbox (66cm), zadne svetlo je reflektor 60° 18 cm. Ten silny kontrast je sposobeny softboxom umiestnenym blizko modelky...ale to bol zamer aby to bolo viac plasticke
to je ale nejake pomylenie ci nie? ved cim blizsie mas softbox tym makksie svetlo a nie tvrdsie.. kazdopadne podla mna je to svetelne fajn, kontrast nie je zavada. jedine nad cim sa musim zamyslet je ta poza.. mne to pride cudne ked je modelka naha a zakryva si rukami poprsie.. tak bud sa chce fotit naha a je naha, alebo sa nechce fotit naha a je oblecena. A tym chcem hlavne povedat to, ze drzanie poprsia dost znizuje kreativitu co sa tyka pozovania, lebo s tym toho zial vela nenarobis
ja nejak neviem nejak mi to svetlo pride moc ostre.... a irrituje ma ta maslicka
hlavne svetlo je softbox (66cm), zadne svetlo je reflektor 60° 18 cm. Ten silny kontrast je sposobeny softboxom umiestnenym blizko modelky...ale to bol zamer aby to bolo viac plasticke
zaregistrujte sa a presvedčte o mnohých z výhod byť členom
Komentáre a hodnotenia
Zoradiť od najstaršíchCim je zdroj svetla blizsie k objektu jeho intenzita - jas je vyssi.
Makkost/ tvrdost svetla je ovplyvnena relativnou velkostou svetelneho zdroja.
Cim je zdroj vacsi a je blizsie, tym je prechod od tienov do svetiel (highlightov) plynulejsi.
Kontrast je rozsah tonov - ak je vysoky, fotka ma aj highlighty aj tiene. Tien je tvoreny tak, ze na urcite miesto v priestore nedopada svetlo zo zdroja - preto je dolezity uhol, pod akym svetlo na objekt dopada v zavislosti k uhlu, z akeho my ten objekt pozorujeme.
Tvrde svetlo robi farby saturovanejsimi, a makke svetlo naopak.
to su moje vedomosti o svetle v kocke. Som zvedava, kto dalsi prida svoj nazor
Prip. sa na to opytaj skuseneho fotografa ak mne neveris, napr. taky Karol Srnec alebo Jozef Peniak ti to potvrdia
Cim je zdroj svetla blizsie k objektu jeho intenzita - jas je vyssi.
Makkost/ tvrdost svetla je ovplyvnena relativnou velkostou svetelneho zdroja.
Cim je zdroj vacsi a je blizsie, tym je prechod od tienov do svetiel (highlightov) plynulejsi.
Kontrast je rozsah tonov - ak je vysoky, fotka ma aj highlighty aj tiene. Tien je tvoreny tak, ze na urcite miesto v priestore nedopada svetlo zo zdroja - preto je dolezity uhol, pod akym svetlo na objekt dopada v zavislosti k uhlu, z akeho my ten objekt pozorujeme.
Tvrde svetlo robi farby saturovanejsimi, a makke svetlo naopak.
to su moje vedomosti o svetle v kocke. Som zvedava, kto dalsi prida svoj nazor
Prip. sa na to opytaj skuseneho fotografa ak mne neveris, napr. taky Karol Srnec alebo Jozef Peniak ti to potvrdia
Ty si stále zamieňaš tie 2 parametre a riadiš sa nejakým svojim pocitom nie fyzikálnymi vlastnosťami svetla. Ty si vo svojom príklade zmenila extrémne tvrdé svetlo na extrémne mäkké a kontrast si vysvetľuješ vzdialenosťou. Pritom nezohľadňuješ ani dramatický úbytok svetla. Ja som písal pri rovnakej intenzite.
Takže áno pokiaľ by bola zem bližšie k slnku bol by kontrast na fotkách ešte väčší (počas jasného dňa)
A áno ak by bola zamračená obloha ešte bližšie k zemi bol by kontrast tiež väčší
Stále platí zmena vzdialenosti = zmena kontrastu
Zmena veľkosti zdroja = zmena charakteru svetla (mäkkosť tvrdosť)
Nemá to nič spoločné s uhlom dopadu svetla
Dúfam že sa už chápeme ak nie zober si do ruky bielu guľu a daj ju tesne pred žiarovku alebo softbox a pozri sa na svetlé a tmavé časti, potom sa postav s guľou 5m ďalej a pozri si kontrast scény znova a zistíš že výrazne klesol.
Ak ti to stále nie je jasné ponúkam ti bezplatnú lekciu v ateliéri, kde si to môžeš vyskúšať.
Často sa s tým stretávam v ateliéry, že začiatočníci tomuto pravidlu vôbec nerozumia a nechápu ako si majú scénu nesvietiť. Svietia napr. jedným svetlom na modelku aj pozadie a chcú mať svetlejšie pozadie tak posunú svetlo bližšie k modelke a čudujú sa prečo je pozadie zrazu tmavšie keď je svetlo bližšie a pod.
Ty si stále zamieňaš tie 2 parametre a riadiš sa nejakým svojim pocitom nie fyzikálnymi vlastnosťami svetla. Ty si vo svojom príklade zmenila extrémne tvrdé svetlo na extrémne mäkké a kontrast si vysvetľuješ vzdialenosťou. Pritom nezohľadňuješ ani dramatický úbytok svetla. Ja som písal pri rovnakej intenzite.
Takže áno pokiaľ by bola zem bližšie k slnku bol by kontrast na fotkách ešte väčší (počas jasného dňa)
A áno ak by bola zamračená obloha ešte bližšie k zemi bol by kontrast tiež väčší
Stále platí zmena vzdialenosti = zmena kontrastu
Zmena veľkosti zdroja = zmena charakteru svetla (mäkkosť tvrdosť)
Nemá to nič spoločné s uhlom dopadu svetla
Dúfam že sa už chápeme ak nie zober si do ruky bielu guľu a daj ju tesne pred žiarovku alebo softbox a pozri sa na svetlé a tmavé časti, potom sa postav s guľou 5m ďalej a pozri si kontrast scény znova a zistíš že výrazne klesol.
Ak ti to stále nie je jasné ponúkam ti bezplatnú lekciu v ateliéri, kde si to môžeš vyskúšať.
Často sa s tým stretávam v ateliéry, že začiatočníci tomuto pravidlu vôbec nerozumia a nechápu ako si majú scénu nesvietiť. Svietia napr. jedným svetlom na modelku aj pozadie a chcú mať svetlejšie pozadie tak posunú svetlo bližšie k modelke a čudujú sa prečo je pozadie zrazu tmavšie keď je svetlo bližšie a pod.
Odporúčam toto DVD. https://peterhurley.com/dvd/illuminating-the-face
Nie je síce zadarmo, ale je to tam krásne vysvetlené a keď si pozrieš upútavku tak cca v 10 min. je aj zmena kontrastu/vzdialenosti zachytená.
Ty si stále zamieňaš tie 2 parametre a riadiš sa nejakým svojim pocitom nie fyzikálnymi vlastnosťami svetla. Ty si vo svojom príklade zmenila extrémne tvrdé svetlo na extrémne mäkké a kontrast si vysvetľuješ vzdialenosťou. Pritom nezohľadňuješ ani dramatický úbytok svetla. Ja som písal pri rovnakej intenzite.
Takže áno pokiaľ by bola zem bližšie k slnku bol by kontrast na fotkách ešte väčší (počas jasného dňa)
A áno ak by bola zamračená obloha ešte bližšie k zemi bol by kontrast tiež väčší
Stále platí zmena vzdialenosti = zmena kontrastu
Zmena veľkosti zdroja = zmena charakteru svetla (mäkkosť tvrdosť)
Nemá to nič spoločné s uhlom dopadu svetla
Dúfam že sa už chápeme ak nie zober si do ruky bielu guľu a daj ju tesne pred žiarovku alebo softbox a pozri sa na svetlé a tmavé časti, potom sa postav s guľou 5m ďalej a pozri si kontrast scény znova a zistíš že výrazne klesol.
Ak ti to stále nie je jasné ponúkam ti bezplatnú lekciu v ateliéri, kde si to môžeš vyskúšať.
Často sa s tým stretávam v ateliéry, že začiatočníci tomuto pravidlu vôbec nerozumia a nechápu ako si majú scénu nesvietiť. Svietia napr. jedným svetlom na modelku aj pozadie a chcú mať svetlejšie pozadie tak posunú svetlo bližšie k modelke a čudujú sa prečo je pozadie zrazu tmavšie keď je svetlo bližšie a pod.