Myslím si, že plnohodnotnú recenziu tohto prístroja môže urobiť len profesionálny fotograf, roky pracujúci s týmto typom fotoaparátu, ktorý dôverne pozná každý ovládací prvok a správanie svojho pracovného nástroja. My amatéri máme na fotoaparáty iné požiadavky a radi sa nechávame hýčkať novými funkciami. Profesionáli sú skôr konzervatívni. Od výrobcu chcú, aby ich pozorne počúval a na novom prístroji ponechal to, čo je dobré, prípadne to zdokonalil a odstránil to, čo sa v praxi neosvedčilo. Požadované sú robustnosť, 100% spoľahlivosť za všetkých okolností, rýchlosť, príkladná ergonómia, nadštandardná výdrž batérie. K tomu sa často pridáva požiadavka na možnosť rýchlo publikovať zábery. Canon ale bol u tohto modelu až prekvapujúco inovatívny.
Špecifikácia
Canon EOS-1D X Mark III je vlajkovou loďou Canonu. Nekompromisná zrkadlovka pre najnáročnejšie použitie. Prioritami sú rýchlosť, odolnosť a spoľahlivosť. Telo z horčíkovej zliatiny môže pracovať pri teplotách 0 – 45 °C a až do 85 %vlhkosti. Fotoaparát je osadený novým 20,1 Mpx plnoformátovým snímačom s technológiou Dual Pixel AF CMOS a novým procesorom Digic X. V porovnaní s predchodcami poskytuje snímač väčší dynamický rozsah a nižší šum. Snímač ma nízkopásmový Gaussov filter (LPF), ktorý potláča efekt moaré účinnejšie než štandardné LPF filtre a zároveň vytvára ostrejší, podrobnejší obraz. Prepracovaný systém sklopného zrkadla umožnil zvýšiť frekvenciu sériového snímania na 16 obr./s. V režime el. uzávierky je to až 20 obr./s. Uzávierka je testovaná na 500 000 cyklov. Rozsah časov je 30 – 1/8 000 s. + B, synchronizačný čas s bleskom je 1/250 s. S kompatibilnými bleskami v režime HSS je možné použiť aj kratšie časy až do 1/8000 s. Štandardný rozsah citlivosti ISO 100 až 102 400 je rozšíriteľný na ISO 50 – 819 200. Merací snímač RGB+IR so 400 000 pixelmi rozdelených do 216 zón má za úlohu nielen presne merať expozíciu, ale v režime optického hľadáčika dokáže detekovať objekty, vrátané tvárí a očí. Vylepšuje aj prácu s bleskom.
Model Canon EOS-1D X Mark III sa môže pochváliť 191 bodmi AF, z ktorých 155 je krížového typu – tie sú citlivejšie a teda ideálne na spoľahlivé zaostrenie rýchlo sa pohybujúcich športovcov alebo zvierat pri slabom osvetlení. Tieto body AF je možné použiť samostatne na presne lokalizované zaostrenie, v menších skupinách a zónach s ľubovoľným umiestnením v zábere, alebo všetky spoločne tak, aby fotoaparát automaticky vybral ten najlepší.
Fotografie je možné ukladať do formátov JPEG (10 možností kompresie), HEIF (10 možností kompresie, 10 bitov 422 BT2100, RAW (RAW, CRAW).
Vďaka technológii Dual Pixel CMOS AF pokrývajú pixely schopné zaostrovania celú výšku a 90 % šírky záberu. Algoritmy s technológiou hĺbkového učenia sú naprogramované na rozpoznávanie rôznych športov, kým detekciu tváre a očí teraz dopĺňa zdokonalená schopnosť sledovania, umožňujúca sledovať športovcov, aj keď majú nasadené okuliare alebo prilbu.
Zábery sa ukladajú na karty typu CFexpress. Samozrejmosťou je duálny slot. Na žiadosť profesionálnych fotografov je možné ukladať fotky na jednu kartu a videozáznamy na druhú.
Optický hľadáčik s pentaprismatickým skleneným hranolom má 100% pokrytie a približne 0,76x zväčšenie. Má zabudovanú krytku. 3,2” LCD displej má rozlíšenie 2,1 mil. bodov a je dotykový. Ďalej sú tu dva podsvietené stavové displeje, jeden hore a jeden na zadnej strane. Podsvietené sú vybrané tlačidlá, vďaka čomu sa prístroj lepšie ovláda za zlých svetelných podmienok.
Na kartu môžete zaznamenávať video v 4K rozlíšení s frekvenciou až 60P/50P (8 bitov MPEG4 AVC/H.264, 10 bitov MPEG4/HEVC so systémom Canon log). Na externý rekordér je možne uložiť video aj vo formáte RAW (4K alebo 5,5K) s dátovým tokom až 2 600 Mb/s pri 60P/50P.
Fotoaparát je napájaný akumulátormi LP-E19, LP-E4N (akumulátor LP-E19 je súčasťou balenia). Výdrž je až 2850 záberov, alebo 2 hod. a 20 min. videa. V prípade snímania pomocou Live View je výdrž približne 610 záberov. Má vstavaný GPS prijímač (satelity GPS, GLONAS, Quasi-Zenith Satellite Michibiki), WiFi (IEEE802.11b/g/n) a Bluetooth. Vybavený je stereo konektorom pre externý mikrofón, konektorom pre slúchadlá, sieťovým konektorom RJ-45, N3 konektorom pre diaľkové ovládanie, konektorom HDMI (mini) a Flash počítačovým konektorom.
Rozmery tela sú 158 x 167,6 x 82,6 mm, hmotnosť samotného tela je pribl. 1 250 g.
https://www.canon.sk/cameras/eos-1d-x-mark-iii/
https://www.canon.sk/cameras/eos-1d-x-mark-iii/specifications/
Mark III vs Mark II
Predchodca bol predstavený v roku 2016. Zaujímavé je, že rozlíšenie záberov je rovnaké. 20 Mpx je zrejme pre profesionálov optimálne. Snímač je ale nový, rovnako aj procesor. Nový je aj RAW vo verzii CR3, predchodca má CR2. Významného vylepšenia sa dočkalo automatické zaostrovanie, cez hľadáčik aj v Live View. Novinka je po všetkých stránkach rýchlejšia. Významného vylepšenia sa dočkalo aj video. Ďalšie informácie nájdete v porovnávacej tabuľke:
|
Canon EOS-1D X Mark III |
Canon EOS-1D X Mark II |
Snímač |
20,1 Mpx CMOS |
20,2 Mpx CMOS |
Procesor |
Digic X |
Duálny Digic 6+ |
AF |
|
|
ISO |
ISO 100 – 102 400 (v prírastkoch po 1/3 kroku) s možnosťou rozšírenia na L: 50 alebo H1: 204 800, H2: 409 600, H3: 819 200 |
ISO 100 – 51200 rozšírené na Lo: 50, H3: 409600 |
Meranie |
400 000-pixelový merací snímač RGB+IR, 384-zónové meranie |
360 000-pixlový snímač RGB + IR |
Displej |
dotykový 3,2” s rozlíšením 2 100 000 bodov |
dotykový 3,2” s rozlíšením 1 620 000 bodov |
Uzávierka |
30-1/8 000 sek., B |
30-1/8 000 sek., B |
Sériové zábery |
Max. približne 16 snímok/s s úplným AF/AE max. približne 20 snímok/s v režime živého náhľadu Live View |
Max. približne 14 snímok/s s úplným AF/AE max. približne 16 snímok/s v režime živého náhľadu Live View |
Pamäťové médium |
2x CFexpress 1.0 typ B |
1x karta CompactFlash Type I (kompatibilná so štandardom UDMA 7) (nekompatibilná s typom II a so zariadením Microdrive), 1x CFast 2.0™ |
Video |
4K 60 fps video s 10-bitovým Canon Log, 4K/5,5K v RAW |
4K 60fps Full HD až do 100/120p |
Bezdrôtová konektivita |
|
|
Konektivita |
|
|
Napájanie |
|
|
Vychytávky |
|
|
Prečo zrkadlovka?
Canon EOS-1D X Mark III je klasická digitálna zrkadlovka s možnosťou fotenia aj v režime živého náhľadu. Vieme, že čas zrkadloviek pomerne rýchlo končí a fotografi čoraz viac preferujú bezzrkadlovky, ktorým patrí budúcnosť. Prečo potom Canon aj Nikon predstavili ako novinky zrkadlovky? Nemali by vlajkové lode byť ukážkou pokroku?
Vrátim sa na začiatok, k profesionálnym fotografom. Nebyť COVID-19, už by sa chystali na olympiádu. Práve pri jej príležitosti Canon i Nikon predstavili nové top modely. Načasovanie nie je teda náhodné. Vyššie som písal, že profesionálni fotografi sú konzervatívni. Nemajú čas ani chuť na experimentovanie s novým typom fotoaparátu. Chcú niečo, čo im bude okamžite dôverne známe, ale lepšie, ako to čo mali doteraz. Bezzrkadlovky už definitívne porazili zrkadlovky v mnohých kategóriách, ale v tejto im to bude ešte pár rokov trvať.
Prečo je EOS-1D X Mark III zrkadlovkou je zapríčinené aj ponukou objektívov. Canon budoval portfólio EF objektívov desaťročia. Nový RF systém má len niečo vyše roka. Absolútne v ňom chýbajú superteleobjektívy, ktoré sú pre fotenie športu nevyhnutné.
Teraz si dovolím malé veštenie budúcnosti. Myslím si, že tu ďalšiu olympiádu, po tej preloženej, budú aj profíci fotiť bezzrkadlovkami. Canon má niekoľko rokov na vybudovanie portfólia RF objektívov. Bezzrkadlovky vtedy už budú úplne bez detských chorôb relatívne nového typu fotoaparátu. Budúci nástupca sa možno bude volať EOS-1R X a bude vyzerať takmer rovnako, len to už bude bezzrkadlovka.
Fotoaparát v praxi
Fotoaparát som mal zapožičaný nakrátko, na pár dní, počas ktorých som testoval aj iný fotoaparát a písal ďalšie články. Na dôkladné spoznanie by som potreboval týždne a absolvovať niekoľko akcií.
Nebudem hodnotiť ergonómiu, tu má Canon rokmi overenú. Je prispôsobená konkrétnej, pomerne úzkej, skupine fotografov. O čo je užšia, o to je dôležitejšia. Sú medzi nimi fotoreportéri, vojnoví fotografi, wildliferi, športoví fotografi. Tí, ktorí sa každoročne bijú o tituly v prestížnych svetových fotosúťažiach. Jedno je isté, že som sa s ovládaním potrápil. Je odlišné od bežných amatérskych a poloprofesionálnych fotoaparátov a nepomohla ani moja dlhoročná skúsenosť v odbore. Musel som zahodiť hrdosť a potupne si stiahnuť návod.
Nemienim tu ani vyplakávať, aký sú fotoaparát a objektívy ťažké. To k totálnej profi výbave patrí. Dobrá fyzická kondícia je vítaná.
Fotoaparát má nadštandardné množstvo ovládacích prvkov a dva stavové displeje. Prichytil som sa pri tom, že využívam dotykový displej viac ako u bezzrkadloviek. Asi je to tým, že mechanické prvky ešte dobre neovládam. Displej má vysoké rozlíšenie, uhlopriečku 3,2” a jas nastaviteľný tak, že naň dobre vidíte aj na slnku. Je pevný, čo by som inokedy skritizoval, ale nie teraz. U takéhoto fotoaparátu sa nehladí na komfort, ale na odolnosť. Výklopný alebo otočný displej by bol v profesionálnom nasadení slabým článkom. Optický hľadáčik je samozrejme obrovský. Pri využívaní sériových záberov s vysokou frekvenciou musíte počítať s tým, že sa ľahšie špiní, rovnako ako snímač. Ovládacie tlačidlá sú vysoko konfigurovateľné. Niektoré sú podsvietené, to by malo byť štandardom u všetkých profesionálnych fotoaparátov.
Sklápanie zrkadla a uzávierka sú hlučnejšie. Pri sériových záberoch je to poriadny rachot. Konštruktéri museli ísť na hranicu technických možností, ak má fotoaparát zvládať 16 obr./s. Na nejaké účinné tlmenie dorazov tu nie je priestor. Tichší alebo aj úplne tichý je fotoaparát v režime živého náhľadu.
Zaostrovanie a sériové zábery
Aj keď sa olympiáda odkladá, Canon EOS-1D X Mark III a jeho konkurent Nikon D6 sú primárne chystané pre ňu. Obidva prístroje sú TOP, Nikon D6 je ale konzervatívnejší. Canon urobil u svojho fotoaparátu viac inovácií, oproti predchodcovi. Nové algoritmy s technológiou hĺbkového učenia sú naprogramované na rozpoznávanie rôznych športov, kým detekciu tváre a očí teraz dopĺňa zdokonalená schopnosť sledovania, umožňujúca sledovať športovcov, aj keď majú nasadené okuliare alebo prilbu. Rovnaký algoritmus automatického zaostrovania s hĺbkovým učením, ktorý sa využíva pri snímaní pomocou hľadáčika, je možné uplatniť aj s technológiou Dual Pixel CMOS AF.
Vďaka technológii Dual Pixel CMOS je zaostrovanie rýchle ako u ktorejkoľvek bezzrkadlovky. To rozširuje možnosti využitia fotoaparátu. Je pravdou, že z ruky sa live view, kvôli hmotnosti, používa ťažko. V LV je naviac AF bodmi pokrytá väčšina snímanej plochy, čo je v štandardnom režime u FF zrkadloviek technicky nemožné.
Väčšina užívateľov bude na 99% používať primárne klasický režim, fotografovanie cez optický hľadáčik. Fotoaparát má 199 bodov z toho 155 krížových, sústredené sú v širšom strede, ako je to u FF zrkadloviek typické. Nastavenie AF je hotová veda a je mu venovaná veľká časť menu. Dokonca ja v tomto režime funguje detekcia tváre. Fotoaparát k tomu využíva 400 000 bodový snímač expozície. A funguje to na jednotku. Určite to bude vítaná pomoc aj pre konzervatívnych fotografov.
V AF-S režime (One Shot) vám nepríde zaostrovanie rýchlejšie a citlivejšie ako u fotoaparátov strednej a poloprofesionálnej triedy. Rozdiely sa ukážu pri kontinuálnom zaostrovaní. Tam je fotoaparát absolútne suverénny. Fotografujete prakticky bez odpadu. Práve tu je rozdiel oproti bezzrkadlovkám, aj tým najlepším. A preto ešte pár rokov prístroje tejto kategórie prežijú.
U takéhoto fotoaparátu očakávate príkladné ovládanie výberu AF bodov. A aj je, ale je tu aj niečo naviac, čo som na inom fotoaparáte ešte nevidel. Na zadnej strane je okrem joysticku aj tlačidlo AF-ON. Keby chýbalo, veľmi by som sa čudoval. Ale je pomerne veľké a je na ňom lesklá plôška. Myslel som si, že to bude zároveň prijímač infračerveného diaľkového ovládania. Omyl! Je to dotyková plôška fungujúca ako miniatúrny touchpad. A funguje geniálne, oveľa lepšie ako joystick, či výber bodov pomocou dotykového displeja. Kto toto vymyslel, mal by dostať Nobelovu cenu za prínos k fotografii. Ak ale zároveň vymyslel tu dotykovú plôšku na EOS R, tak mu tú nobelovku môžu zase zobrať.
Pri akčnom fotení oceníte novinku v podobe smart tlačidla AF-ON.
Vďaka Dual Pixel AF CMOS funguje zaostrovanie výborne aj v režime živého náhľadu.
Na lepší záber by som potreboval ešte dlhší objektív. U iných fotoaparátov mi často robí problém zameranie na letiaci objekt. EOS-1D X Mark III sa na objekt zameria spoľahlivo. Tento bocian sa zrazu objavil spoza môjho chrbta, dokonca som ani nemal nastavený AF-C. Fotoaparát na neho zaostril rýchlo a bez zaváhania.
Vždy som bol hrdý na to, že môj Olympus má buffer na viac ako 200 záberov. Tak z neho si EOS-1D X Mark III robí srandu, pretože má buffer na 1000 záberov a k tomu sa vyprázdňuje na extrémne rýchle karty CFexpress. Preto som ho pri akčnom fotení Paľa zo skupiny Fringia nedokázal uťahať.
V tejto sérii je 76 fotografií a každá je zaostrená, dokonca aj tie, kedy je Paľo pri mne najbližšie. U iných fotoaparátoch mávam posledné fotografie nezaostrené.
Vybrané fotografie zo série 76-tich fotografií.
Konektivita
Na testovanie konektivity som nemal čas a tak tu len vymenujem možnosti. Fotoaparát má zabudovanú WiFi a BlueTooth. Okrem pripojeniu k chytrému zariadeniu sa WiFi využíva aj pre pripojenie k FTP serveru. Nechýba ani konektor LAN pre pripojenie k sieti. Keď potrebujete silnejšie bezdrôtové pripojenie, môžete pomocou voliteľného bezdrôtového adaptéra WFT-E9 rozšíriť dosah a zabezpečiť spoľahlivejšie spojenie v digitálne prehustených priestoroch, ako sú futbalové štadióny. Podporuje normu MIMO 802.11ac, ktorá využíva 5 GHz aj 2,4 GHz pásmo na komunikáciu na vzdialenosť až 150 metrov a zároveň umožňuje pripojenie k zabezpečeným serverom SFTP. Zabudovaný je aj GPS prijímač s podporou GPS, ruského GLONAS a japonského Quasi-Zenith Satellite Michibiki.
USB je typu 3.1 druhej generácie. Konečne jednička podporuje dve karty rovnakého typu, najrýchlejšie CFexpress typu B.
Iné
Príjemnou zmenou oproti predchodcovi je podstatne vyššia výdrž rovnakej batérie LP-E19. V režime snímania cez optický hľadáčik, za štandardnej teploty, je udávaná výdrž 2850 záberov. V praxi, pri využívaní aj sériových záberov, sa dá očakávať aj vyššia výdrž. Mne po prvom fotení, cca 12000 záberov, ukazoval stav batérie bez straty paličky.
Obrazová kvalita
O fotoaparátoch typu Canon EOS-1D X Mark III sa hovorí, že to sú vlajkové lode. Nebývajú to ale najlepšie fotiace prístroje výrobcu. To bývajú poloprofesionálne fotoaparáty zamerané na vysoké rozlíšenie. Tak, či tak, je obrazový výstup výborný. Viac ako u iných fotoaparátoch je tu kladená požiadavka na nízky šum pri vysokých citlivostiach, dobrý dynamický rozsah a výborný výstup vo formáte JPG. Fotografie často putujú z fotoaparátu priamo do redakcie alebo agentúry. Na nejaké vyvolávanie RAW nebýva čas. Fotoaparát má nadštandardné nastavenie spracovania obrazu a prispôsobuje tomu aj prácu s dynamickým rozsahom a vyvážením bielej (Auto Lighting Optimizer, priority jasných tónov). JPG je ale zastaralý formát. Canon preto vsádza aj na moderný formát HEIF, ktorý používa aj Apple. Pri rovnakom objeme dát poskytuje vyššiu obrazovú kvalitu, je 10-bitový a podporuje HDR PQ.
V modeli jedničkovej série je po prvýkrát použitý RAW nekomprimovaný formát CR3 s 16 384 stupňami pre každý farebný kanál. Snímať môžete aj v komprimovanom formáte RAW s úsporou až 40% na veľkosti súborov.
Neviem presnú hodnotu dynamického rozsahu. Vlastne ma nikdy ani nezaujíma. Dôležité je, ako sa mi pracuje s RAW-om. Aké sú možnosti zachrániť zlú expozíciu, zlepšiť kresbu v tieňoch a svetlách. U tohto fotoaparátu si musíte dávať pozor na silnú podexpozíciu. Pri korekcii v RAW konvertore sa v tieňoch ukáže banding (pásikovanie) a pomerne výrazný šum. To hovoríme o podexpozícii cez -3EV, keď už na fotografii vidíte len slabú kresbu v tieňoch. Fotoaparát lepšie zvláda preexpozíciu. Tu som bol príjemne prekvapený, aké prepaly sa dajú zachrániť.
Pri veľmi silnej podexpozícii a následnej korekcii v RAW konvertore sa v tieňoch objavuje banding.
Pri podexpozícii okolo -2EV nie je s korekciou v RAW konvertore žiaden problém.
Nadpriemerne sa dá zachrániť preexpozícia.
Šum pri ISO 1600 takmer nie je vidieť, na svojom 4K monitore som musel zvoliť zväčšenie na 200%, aby som videl jeho náznaky. Pri ISO 3200 vidno jemnučký šum aj pri 100% priblížení. ISO 6400 stále výborný výsledok. Šumu je málo. Výraznejšie začína narastať až pri ISO 12 800, ale aj tam sa dá veľmi dobre odšumiť bez straty jemných detailov. Veľkoformátová tlač začne byť obmedzovaná pri ISO 25 600. To je už šum, najmä v tieňoch, neprehliadnuteľný. Pri ISO 51 200 je šum už rušivý. Rozumne využiteľným maximom je najvyššia natívna citlivosť ISO 102 400. Šum tu začína prevažovať nad obrazovými informáciami.
Video
Canon EOS-1D X Mark III by mal byť aktuálne najlepšou zrkadlovkou pre záznam videa. Lepšie by mali byť len kamery radu Cinema EOS. Ponúka plnoformátové 4K video s frekvenciou až 60 FPS s možnosťou ukladať záznam aj v 12-bitovom formáte RAW. Podobne, ako u fotografie, sa z takého súboru dá vyťažiť maximum potenciálu snímača. Dokonca je možné nahrávať RAW aj v 5,5K rozlíšení, čo sa dá využiť pri prevzorkovaní na 4K pre lepšiu ostrosť, alebo možnosť mierneho softvérového švenkovania a zoomovania. Natáčať je možné aj vo formáte Canon Log Gamma zapisovaný ako 10-bitový HEVC/H.265 do súboru MP4. Ako prvý z radu EOS-1D podporuje päť osí systém stabilizácie obrazu Move Digital IS. Automatické ostrenie so zdvojenými bodmi Dual Pixel CMOS AF je podporované v režimoch 4K a RAW.
Práve pri zázname RAW sa využijú karty CFexpress. Prístroj má audio vstup aj výstup. Zabudovaný mikrofón je stereo.
Video som odskúšal čisto amatérsky. U zrkadloviek mávam strach zo zaostrovania, ale vďaka Dual Pixel CMOS AF je zaostrovanie rovnako rýchle, ako na ktorejkoľvek pokročilej bezzrkadlovke. Príjemne som bol prekvapený stabilizáciou obrazu. Snímal som v 4K rozlíšení s bežným obrazovým profilom.
Záver
Canon EOS-1D X Mark III je ultimátna profesionála zrkadlovka, ktorú naplno ocení len profesionálny fotograf. Prekvapilo ma, koľko moderných vychytávok fotoaparát má. Pritom zostáva konzervatívny a ak fotograf nechce, vylepšenia nemusí používať. To by ale robil zle. Už po prvom a vlastne jedinom akčnejšom fotografovaní ma nadchol systém automatického zaostrovania. A to si myslím, že na jeho úplne zvládnutie je potrebné nafotiť aspoň tucet akcií. Že vďaka Dual Pixel AF CMOS bude fotoaparát výborne zaostrovať v režime živého náhľadu sa dalo predpokladať. I to, že bude rýchly pri fotení cez hľadáčik. Ale že bude tak zvládať detekciu objektov, hlavne tvári, to je prekvapenie. Super je nový spôsob výberu AF bodov pomocou dotykovej vrstvy na tlačidle AF-ON. Vďaka obrovskému buferu a vysokej frekvencii snímania sa fotoaparát pri akčnom fotení ani trochu nezapotí. V rukách skúseného fotografa sa úspešnosť blíži 100 percentám.
Obrazová kvalita je výborná. Rozlíšenie je rozumných 20,1 Mpx, ktoré cieľovej skupine bohate postačujú. Oceňujem zavedenie úspornejšieho RAW-u a hlavne nového formátu HEIF s lepšou obrazovou kvalitou, akú má JPG. Len sa musí ešte dočkať lepšej podpory v počítačoch a na internete. Snímač poskytuje vysoký dynamický rozsah a nízky šum. Dávať si však treba pozor na banding pri korekcii výrazne podexponovaných záberov. Canon sa chváli tým, že citlivosť je rozšíriteľná až na ISO 819 200. Myslím si, že horná hranica štandardného rozsahu ISO 102 400 je tou najvyššie použiteľnou. Ale aj to je výborný výsledok.
Ja som fotografoval do RAW, profesionáli ale často fotia do JPG (teraz aj do HEIF), pretože potrebujú rýchlo posielať fotografie do agentúr a redakcií. Tomu zodpovedá ponuka nastavení spracovania obrazu vo fotoaparáte i možnosti pripojenia fotoaparátu na bezdrôtové i drôtové siete a k počítaču.
Canon EOS-1D X Mark III je primárne akčný fotoaparát, zároveň je to aj špičková kamera s 4K a a dokonca 5,5K videom, ktoré sa dá ukladať aj do formátu RAW.
Canon EOS-1D X Mark III má len jedného konkurenta a ním je Nikon, aktuálne model D6. Aj Sony by sa rado pridalo na Olymp so svojim modelom A9 II, ale konzervatívni fotografi zatiaľ bezzrkadlovky neprijali. O tom, že Canon aj Nikon má špičkové fotoaparáty, netreba pochybovať. Nikon D6 som zatiaľ netestoval. Ak sa ale pozrieme na papierovú špecifikáciu, Canon bol pri inováciách odvážnejší. Či to nejako ovplyvní profesionálov, najmä agentúry, pri výbere novej výbavy, vedia len tí, čo s takýmito fotoaparátmi fotia. Ja mnohé z toho, čo EOS-1D X Mark III nedokážem využiť, ani oceniť. Ale také automatické zaostrovanie by som si prial na ľubovoľnom fotoaparáte.