Takže do tretice by som sa s Vami rada podelila so svojími, za vyše roka nazbieranými skúsenosťami a trikmi pri fotení starými manuálnymi sklíčkami.
Najprv pre istotu spomeniem samozrejmosti, ktorým som sa naučila od priateľov tu na ephote.
Fotím v kvalite RAW, fotografie upravujem v SW Lightroom a Photoshop. Výhodou fotografií nafotených technicky slabšími objektívmi je táto ich nedokonalosť, ktorá mi dovolí viac pohybovať s posuvníkmi (kontrast, ostrosť, tiene,...), využívam všetky skúsenosti nazbierané zo všetkých možných tutoriálov. Pancolar 50/1,8
Aj keď bokeh je dokonalý, vždy si okolo foteného objektu poupratujem a na fotenom mieste nepovšimnuté, ale vo fotografii zavadzajúce trčiace steblá, ihličie,.. vyretušujem.
75% fotografií fotím v ľahu, zvyšných 25% pripadá na kvety a plody stromov a kríkov.
Netreba zabúdať, že ostríme manuálne, preto je dosť zbytočné nacvakať opakovane tie isté zábery, pretože ak nie je ostrý prvý snímok, nebude ani piaty. Samozrejme, že fotíme objekt opakovane, ale snažíme sa opakovane preostrovať.
Cyclop H3T
Ako dostať kolieska do bokehu?
Najkrajší krúžkový bokeh získame jedine fotením na najnižšiu clonu objektívu v protisvetle. Vtedy je síce kresba veľmi mäkká, ale bokeh rozprávkový. Samozrejme tu si vieme pomôcť tak, že spravíme pár záberov na "plnú dieru", potom ten istý záber s priclonením a fotografie zložíme vo Photoshope. Pancolar 50/1,8
Najvhodnejší čas na fotenie je cez zlatú hodinku, pri západe a hlavne východe slnka.Pentacon 50/1,8
Najviac koliesok nám vykreslí rosa, voda, sneh, stromy v lese, trblietky, svetielka, vianočné stromčeky...Cyclop H3T
Nezanedbateľne závisí aj na vzdialenosti hlavného objektu od pozadia.Pentor 28/2,8
Kolieska s kruhovým efektom dosiahneme objektívmi Helios 40-2 85/1,5 (túžim po ňom, ale je dosť drahý), Cyclop H3T a Helios 44. Je to vada týchto objektívov, aberácia, ktorá sa prejavuje len pri fotení na najnižšiu clonu a s ostrením na stred.Cyclop H3T
Zvláštny efekt dosiahneme obrátením šošovky v objektíve Helios 44-3Helios 44-3
Kreatívne využívame všetky vady, rôzne odlesky a prasiatka...každý objektív má svoje vlastné, špecifické nedostatky...spomínanú svetelnú obruč nám Pancolar zobrazí, ak pri fotení používame redukciu s optickým členom.
Pancolar 50/1,8
A na záver sa dostávam k odpovedi na otázku prečo chodím do prírody s rozprašovačom.
Najkrajší bokeh nám vyčaruje ranná rosa.
Helios 44 - 3
Rozprašovačom si však sami dokážeme vyrobiť kolieska pred aj za foteným objektom. Čím viac okolia pred a za foteným objektom orosíme, tým lepšie.Pentacon 50/1,8
Rozprašovač vieme využiť aj priamo pri fotení, pomáha nám vytvoriť veľmi zaujímavý bokeh. Cyclop H3T
Náš priateľ Atrej na vytvorenie protisvetla použil externý blesk, takže s bleskom, rozprašovačom a pridaním medzikrúžku sa mu podaril vytvoriť takýto exelentný bokeh
Prajem príjemné experimentovanie priatelia.
Najprv pre istotu spomeniem samozrejmosti, ktorým som sa naučila od priateľov tu na ephote.
Fotím v kvalite RAW, fotografie upravujem v SW Lightroom a Photoshop. Výhodou fotografií nafotených technicky slabšími objektívmi je táto ich nedokonalosť, ktorá mi dovolí viac pohybovať s posuvníkmi (kontrast, ostrosť, tiene,...), využívam všetky skúsenosti nazbierané zo všetkých možných tutoriálov. Pancolar 50/1,8
Aj keď bokeh je dokonalý, vždy si okolo foteného objektu poupratujem a na fotenom mieste nepovšimnuté, ale vo fotografii zavadzajúce trčiace steblá, ihličie,.. vyretušujem.
75% fotografií fotím v ľahu, zvyšných 25% pripadá na kvety a plody stromov a kríkov.
Netreba zabúdať, že ostríme manuálne, preto je dosť zbytočné nacvakať opakovane tie isté zábery, pretože ak nie je ostrý prvý snímok, nebude ani piaty. Samozrejme, že fotíme objekt opakovane, ale snažíme sa opakovane preostrovať.
Cyclop H3T
Ako dostať kolieska do bokehu?
Najkrajší krúžkový bokeh získame jedine fotením na najnižšiu clonu objektívu v protisvetle. Vtedy je síce kresba veľmi mäkká, ale bokeh rozprávkový. Samozrejme tu si vieme pomôcť tak, že spravíme pár záberov na "plnú dieru", potom ten istý záber s priclonením a fotografie zložíme vo Photoshope. Pancolar 50/1,8
Najvhodnejší čas na fotenie je cez zlatú hodinku, pri západe a hlavne východe slnka.Pentacon 50/1,8
Najviac koliesok nám vykreslí rosa, voda, sneh, stromy v lese, trblietky, svetielka, vianočné stromčeky...Cyclop H3T
Nezanedbateľne závisí aj na vzdialenosti hlavného objektu od pozadia.Pentor 28/2,8
Kolieska s kruhovým efektom dosiahneme objektívmi Helios 40-2 85/1,5 (túžim po ňom, ale je dosť drahý), Cyclop H3T a Helios 44. Je to vada týchto objektívov, aberácia, ktorá sa prejavuje len pri fotení na najnižšiu clonu a s ostrením na stred.Cyclop H3T
Zvláštny efekt dosiahneme obrátením šošovky v objektíve Helios 44-3Helios 44-3
Kreatívne využívame všetky vady, rôzne odlesky a prasiatka...každý objektív má svoje vlastné, špecifické nedostatky...spomínanú svetelnú obruč nám Pancolar zobrazí, ak pri fotení používame redukciu s optickým členom.
Pancolar 50/1,8
A na záver sa dostávam k odpovedi na otázku prečo chodím do prírody s rozprašovačom.
Najkrajší bokeh nám vyčaruje ranná rosa.
Helios 44 - 3
Rozprašovačom si však sami dokážeme vyrobiť kolieska pred aj za foteným objektom. Čím viac okolia pred a za foteným objektom orosíme, tým lepšie.Pentacon 50/1,8
Rozprašovač vieme využiť aj priamo pri fotení, pomáha nám vytvoriť veľmi zaujímavý bokeh. Cyclop H3T
Náš priateľ Atrej na vytvorenie protisvetla použil externý blesk, takže s bleskom, rozprašovačom a pridaním medzikrúžku sa mu podaril vytvoriť takýto exelentný bokeh
Pentax fa 43mm f1,9 ltd
Prajem príjemné experimentovanie priatelia.