Korpus - elegantný a pevný
Po vybalení z krabice na mňa čakalo telo, ktoré na prvý pohľad dáva najavo že sa nejedná o lacný kus. Konštrukcia je pevná a v dlani sa chová sebaisto a presvedčivo. Grip pre uchop je dostatočné veľký (zostáva miesto i pre malíček) a hlboký s výbornou ergonómiou, ktorú oceníte hlavne počas dlhšieho držania v ruke. Zdrsnený povrch vrchného korpusu v kombinácii s utesnením proti prachu a kvapkajúcej vode, robí z neho spoľahlivého spoločníka na cestách i v náročnejším klimatickým podmienkach. Vyhotovenie tela z polykarbonátu (vrchná doska) a horčíkovej zliatiny (predná a zadná doska) toto tvrdenie iba potvrdzujú. Celkovo dobrý dojem z aparátu pritom nenarúša ani absencia vstavaného blesku. Niekoho tento "hendikep" môže sklamať a odradiť, ale pokiaľ mú to odpustíte určite sa Vám za to odvďačí v podobe kvalitného obrazového výstupu pri vysokých hodnotách ISO.
Ovládanie prístroja - zadná strana
Ovládanie prístroja je postavené na báze: spoznávaj a uč sa. Vyžaduje si to najmä dôkladne preštudovať návod a tiež počítať s tým, že nie všetko je dokonalé. Tu mám na mysli najmä usporiadanie jednotlivých tlačidiel, ktoré sú rozmiestnené prevažne napravo od LCD displeja, zatiaľ čo ľavá strana obsahuje iba dva tlačidla: MENU a INFO. Tento nepomer tak príliš zaťažuje palec pravej ruky. Určite by k lepšiemu pocitu prispelo, ak by sa tlačidlá: Register/Zväčšenie (lupa), Prehrávanie snímku a Mazanie snímku (kôš) presunuli na opačnú stranu, aby tak palce oboch rúk boli využívané rovnomerné.
Ovládanie prístroja - zadná strana
V rámci kreatívnej fotografie chcem vyzdvihnúť existenciu skupiny troch tlačidiel, nachádzajúcich sa v hornom pravom rohu a starajúcich sa o užívateľské nastavenia, využiteľné fotografom v rámci jeho schopností a možností.
Tlačidlo AF-ON: (AEL, AF-OFF, AE (pridrž.), AE, FEL, OFF) - podľa nastavenia.
Tlačidlo blokovania AE: (AEL/FEL, AF-ON, AE (pridrž.), FEL, OFF) - podľa nastavenia.
Tlačidlo výberu bodu AF: (stredový, periférny, automatika) - podľa nastavenia.
Prepínač režimu Live View/Video
Pokiaľ ste fanúšikom funkcie živého náhľadu alebo zaznamenávania videosekvencií, tak v tom prípade nebudete mať s ich aktiváciou žiadny problém. Nakoľko prepínač Live View/Video sa nachádza na dobre viditeľnom a prístupnom mieste na pravo od hľadáčika.
Opticky hľadáčik
Okulár hľadáčika ma pokrytie 97%. Z mojej strany je tento údaj dostačujúci i keď u plnoformátovej zrkadlovky, ktorej cena bola takmer 2000 eur, by som už očakával plné pokrytie zobrazovanej scény. Pohľad cez neho je jasný a obraz v ňom dobre viditeľný. Pokiaľ nosíte okuliare, tak Vás podobne ako mňa bude zaujímať optická korekcia: -3 až +1 n-1 (dioptria).
Prepínač LOCK
V súvislosti zo zadnou stranou fotoaparátu je potrebné, aby som spomenul tiež existenciu prepínača LOCK (uzamknutie viacerých funkcií). V praxi to znamená: pokiaľ je v ponuke nastavená možnosť (C.Fn III 3: Multi function lock) a prepínač LOCK prepnutý doprava, predídeme tým neúmyselnému pohybu a zmene nastavenia pomocou hlavného ovládača a združeného ovládacieho prvku.
Volič expozičných režimov
Na základe vlastnej skúsenosti môžem povedať, že značka Canon na tomto mieste urobila zásadný krok vpred a to tým, že tento kruhový volič vybavila poistkou.
Tlačidlo zaistenia/uvolnenia - nachádza sa v samotnom strede otočného voliča expozičných režimov a zabraňuje jeho náhodnému pretáčaniu.
Viac krát sa mi totiž stalo, že pri práci s Canonom 5D Mark II som nechtiac pretočil otočným voličom z aktuálne používaného režimu na iný. Určite toto tlačidlo zaistenia poteší viacerých , ktorý sa už s podobným problémom stretli. Vráťme sa však späť k samotnému kruhovému režimu. Jeho chod je vďaka dobrému pogumovaniu hrán kultivovaný a hladký . Okrem Kreatívnej zóny (P/Tv/Av/M/B/C1/C2) je k dispozícii i tzv. Základná zóna (A+/CA/SCN).
Režim A+ : fotoaparát analyzuje scénu a automatický použije optimálne nastavenie (automaticky upraví aj zaostrenie podľa toho, či je snímaný objekt statický alebo sa pohybuje.
Režim CA : možnosť jednoduchej zmeny híbky poľa a režimu priebehu snímania ako i možnosť výberu atmosféry podľa potreby.
Režim SCN : možnosť výberu medzi šiestymi automatickými režimami (Portrét, Krajina, Záber z blízka, Šport, Nočný portrét, Nočná scéna bez statívu, Ovládanie snímania v proti svetle HDR).
Tieto funkcie Základnej zóny využijú zrejme menej skúsení užívatelia alebo začiatočníci.
Ovládacie prvky - vrchná strana
Pri pohľade na vrchný LCD displej moju pozornosť upútala skupina piatich tlačidiel:
Autofokus: ONE SHOT, AI SERVO, AI FOCUS - automatika si na základe aktuálnej situácie sama vyberá medzi ONE SHOT a AI SERVO, M FOCUS.
DRIVE: snímanie jedného záberu, sériove snímanie, tiché snímanie jedného záberu, tiché sériove snímanie, samospúšť: 10-sek./diaľk. ovládanie, samospúšť: 2-sek./diaľk. ovládanie.
ISO: (A: 100 - 12800, M: 100 - 25600, L: 50, H1: 51200, H2: 102400).
Režim merania scény: pomerové meranie, selektívne meranie, bodové meranie, priemerové meranie s vyvážením na stred.
Osvetlenie panelu LCD
Ohľadom manipulácie a obsluhy týchto piatich tlačidiel, umiestnených za hlavným voličom, chcem dodať asi toľko, že na môj vkus sú príliš malé a ploché.
Miesto pre sklamanie
Pokiaľ budete na vrchnej doske korpusu hľadať tlačidlá pre prístup k vyváženiu bielej či kompenzácie expozície blesku, pripravte sa na veľké sklamanie. Ovládanie týchto funkcií je možné iba na základe výberu v ponuky v MENU, alebo cez tlačidlo rýchleho ovládania (Q).
Hlavný volič - vrchná strana
V rámci celistvosti usporiadania jednotlivých ovládacích prvkov, ktoré možno nájsť na vrchnej strane zrkadlovky, netreba zabúdať na tento Hlavný volič, ktorý na seba preberá funkciu viacúčelového ovládača. Vďaka tomu, že sa nachádza hneď za tlačidlom spúšte je ľahko prístupný ukazováku pravej ruky a bez akýchkoľvek ťažkosti s pretáčaním. Tento volič slúži na nastavenie AF, režimu priebehu snímania, citlivosti ISO, režimu merania, výberu bodu AF atď.
Tlačidlo spúšte - rýchla a tichá akcia
Canon 6D na tomto mieste určite poteší mnohých aktuálnych či budúcich užívateľov, pretože po stlačení tohto tlačidla sa ozve príjemní zvuk uzávierky a to bez náznakov "kopania" aparátu. Pokiaľ chcete rušiť okolie okolo Vás minimálne, je tú možnosť výberu nastavenia funkcie: Tiché snímanie. Čo sa týka hlučnosti rozdiel medzi klasickým a tichým snímaním je veľký. Toto je dobra správa hlavne pre diskrétnych fotografov. Osobne si túto funkciu neviem vynachváliť. I keď oneskorenie uzávierky je tu o čosi väčšie, stále zostáva táto funkcia výborným doplnkom vo výbave tejto novej full-frame zrkadlovky.
Predná strana - ovládacie prvky
Predná časť obsahuje iba minimum ovládacích prvkov zredukovaných na tlačidla kontroly hĺbky ostrosti a Kolík (zámok) pre uvoľnenie/zaistenie objektívu. Možno tu ešte nájsť indikátor samospúšte a snímač diaľkového ovládania.
Kvalita spracovania prednej časti tela
Predná strana si odo mňa zaslúži veľkú pochvalu za kvalitné spracovanie, pri ktorom je kovová objímka pre objektív vsadená do prednej časti dosky korpusu vyhotoveného z kovu, ktorá týmto zaručuje konštrukcii dobrú pevnosť a odolnosť i pri nasadení ťažších objektívov. Súčasťou kovového výlisku je i celá časť rukoväte čo v kombinácii s príjemným pogumovaním robí z neho zaujímavú mašinku.
Slot pre pamäťovú kartu
Pre ukladanie snímkov do pamäte nám slúžia tieto typy kariet: SD/SDHC/SDXC (s triedou rýchlosti UHS-I). Po vložení pamäťovej karty a zatvorení úložného priestoru, tesnenie dôkladne uzamkne celý priestor čím ho dôkladne chráni pred prachom a vodou. Kryt otvoru nevykazuje žiadne náznaky vôle - vŕzgania a dokonalé prilieha ku korpusu.
Konektory pre pripojenie príslušenstva
Po otvorení ľavého a pravého gumového krytu sa pred nami objavia:
- Konektor diaľkového ovládania (typ N3)
- MIC (vstupný konektor IN) externého mikrofónu
A / V OUT/ DIGITAL (výstupný konektor zvuku/videa/konektor digitálneho rozhrania).
- HDMI OUT (výstupný minikonektor HDMI)
Canon objektívy - jediná cesta
Telo je kompatibilné iba s objektívmi EF! Pokiaľ teda vlastníte skla EF-S, tak v tom prípade ich nebudete môcť použiť. Podľa môjho názoru táto skutočnosť nepredstavuje u tohto stroja žiadny zásadný problém, nakoľko plný potenciál obrazového snímača možno naplno využiť iba za pomoci profesionálnych L - kových skiel (pracujúcich na báze kinofilmového formátu - využívajúc crop factor 1.0x). Z tohto možno usúdiť, že cieľovú skupinu záujemcov budú tvoriť najmä náročnejší užívatelia hľadajúci výkon na profesionálnej úrovni za pomerne prijateľnú cenu a majúci už skúsenosť s profesionálnou optikou.
LCD obrazovka
Po zapnutí prístroja hlavným vypínačom (nachádzajúcim sa pod voličom expozičných režimov) a stlačení tlačidla MENU, sa pred nami rozsvieti 3" palcový LCD displej. Jeho kvalita je vďaka rozlíšeniu 1 040 000 bodov na slušnej úrovni, a keď k tomu pripočítame i reálne podanie farieb dostaneme tak z neho maximum toho najlepšieho, čo môže fotograf očakávať v danej triede.
MENU
Pohybovanie sa v Menu je v celku jednoduché. Priehľadne usporiadanie jednotlivých kariet, prispieva k pohodlnému výberu medzi rôznymi nastaveniami ponúkaných funkcií. Prístup k ním je vďaka hlavnému voliču veľmi rýchli a s pomocou voliča rýchleho ovládania plus 8-smerného združeného ovládača i pohodlní.
Tlačidlo rýchleho ovládania (Q)
Pokiaľ nemáte chuť sa prehrabávať v jednotlivých kartách v Menu, je tu pre Vás k dispozícii táto funkcia. Z mojej strany je toto tlačidlo Q veľmi vítane, pretože mi umožňuje rýchlo a pohodlne prevádzať všetky dôležité nastavenia, akými sú:
- expozičný režim
- čas uzávierky
- clonové číslo
- ISO
- kompenzácia expozície (+/- 5EV, možnosť kombinovať s AEB)
- kompenzácia expozície blesku (+/- 3EV)
- Wi-Fi
- Picture Style
- vyváženie bielej (AWB, Denné svetlo, Tieň, Oblačno, Žiarovka, Neónové svetlo, Blesk, Užívateľské nastavenia: 1-3, Teplota farby: 2500 - 10000 K)
- oprava vyváženia bielej + BKT
- aktuálna činnosť AF
- zaostrovacie body (ručný/automaticky výber)
- režim merania scény
stav veľkosti a kvalita obrazu (JPEG, RAW, RAW+JPEG)
Obrazový snímač - veľa muziky za málo peňazí
Toto nové srdce poháňané procesorom DIGIC 5+ s výkonom 20.6 milióna efektívnych pixelov a pomerom strán 3:2 je skutočnou lahôdkou, ktorá dokáže uspokojiť potreby i náročných fotografov a to najmä svojou vynikajúcou obrazovou kvalitou. Nasledujúce riadky chcem preto venovať tomuto najväčšiemu prekvapeniu! V súvislosti s použitým full-frame snímačom treba na začiatok podotknúť, že sa rozmerovo nejedná o úplne plný formát kinofilmového políčka. Papierovo uvádzané údaje hovoria o 35.8 x 23.9 mm. Ak by sme v tejto súvislosti načreli hlbšie do minulosti zistili by sme, že jeho obrazový snímač je rozmerovo totožný s Canonom 5D Mark I. Rozhodujúci tu však zostáva crop factor : 1.0x, na základe ktorého si Canon 6D právom zaslúži označenie full-frame zrkadlovka. Ako spokojný užívateľ fotoaparátu Canon 5D Mark II - disponujúceho procesorom DIGIC 4, môžem len potvrdiť vysokú kvalitu výkonu nového procesora DIGIC 5+.
Dynamický rozsah
Počas fotografovania mi umožnil vysporiadať sa s viacerými náročnými situáciami za prítomnosti vysokých svetelných kontrastov pozorovanej scény. No v určitých situáciách je už potrebné siahnuť po polarizačných a prechodových filtroch! Pokiaľ nepracujete s RAW formátom je dobré využívať režim HDR (keďže tento režim je podporovaný iba vo formáte JPEG). Táto skutočnosť znamená pre mňa veľké sklamanie. Zrkadlovka ma max. dynamický rozsah 12EV.
Snímanie v režime HDR
OFF (vypnutá)
ON (zapnutá: +/- 3EV)
Automatická korekcia jasu a kontrastu
OFF (vypnutá)
ON (zapnutá: vysoká)
Priorita zvýraznenia tónu
OFF (vypnutá)
ON (zapnutá: D+)
Podanie farieb
Digitálny snímač produkuje reálne - živé farby s dostatočným množstvom farebných odtieňov. Nakoľko sú však farby v automatickom režime na môj vkus príliš sýte, často siaham po programe Picture Style (automatika, štandard, portrét, krajina, neutrál, verný, čiernobiely, užívateľské nastavenia:1-3).
Vyváženie bielej
V súvislosti z podaním farieb, ktoré aparát produkuje netreba tiež zabúdať na správne nastavenie vyváženie bielej, ktoré sa aktívne podieľa na tvorbe obrazu. Počas dňa je použitie automatického režimu účinne a presné, no pri fotení nočného mesta sa situácia mení a v tomto prípade volím radšej manuálne nastavení bielej v kombinácii s opravou WB.
WB BKT (Stupňovanie WB) - ďalšia možnosť ako pomôcť vyváženiu bielej
vzorka I: WB +/-0, BKT +/-0
vzorka II: WB +/-0, BKT +/-3
Šum - miesto pre ešte lepšie výsledky
Fotograf, ktorý sa stretáva so situáciami u ktorých je možnosť použitia blesku nežiadúca vzhľadom na zachovanie prirodzenej atmosféry, napr: fotografovanie v kostole, divadle, na koncertoch. Určite oceníte veľmi dobrú citlivosť snímača na svetlo za zhoršených svetelných podmienok a schopnosť účinne bojovať s farebným šumom. Z doposiaľ nasnímaných záberov som došiel k nasledujúcim hodnotám:
ISO 50 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - excelentný obrazový výstup.
ISO 200 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - vynikajúca kvalita s vysokým množstvom detailov.
ISO 400 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - zhotovení záber si zachováva farebnú sviežosť a ostrosť.
ISO 800 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - táto nastavená hodnota predstavuje hranicu, pri ktorej nedochádza k stratám drobných detailov.
ISO 1600 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - v tmavých miestach sa začína objavovať nepatrný šum.
ISO 3200 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - veľmi dobre výsledky v oblasti nízkej hladiny šumu.
ISO 6400 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - začína sa objavovať prvé náznaky farebného šumu.
ISO 12800 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - výslední obraz vykazuje nedostatky zapríčinené stúpajúcim farebným šumom. Obraz po odšumení vykazuje dobre výsledky.
ISO 25600 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - táto hodnota predstavuje hranicu použiteľnosti snímku. Za dobrých svetelných podmienok je kvalita dostačujúca aj u väčších zväčšenín, treba tu však počítať s farebným šumom a stratou detailov.
ISO 51200 (redukcia šumu vysoká, zväčšenina 1x1, kvalita L) - prekvapivo dobre výsledky, vzhľadom na "astronomické" hodnoty.
ISO 102400 (redukcia šumu vysoká, zväčšenie 1x1, kvalita L) - núdzové riešenie: strata detailov, rozbitie obrazu a úbytok kontrastu.
Test, na základe ktorého si možno vytvoriť predstavu o tom, ako redukcia šumu zasahuje do kvality obrazu pri vysokých hodnotách ISO:
ISO 25600 (redukcia šumu OFF, zväčšenina 1x1, kvalita L)
ISO 25600 (redukcia šumu ON - vysoká, zväčšenina 1x1, kvalita L)
ISO 51200 (redukcia šumu OFF,zväčšenina 1x1, kvalita L)
ISO 51200 (redukcia šumu ON - vysoká,zväčšenina 1x1, kvalita L)
ISO 102400 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L)
ISO 102400 (redukcia šumu ON - vysoká, zväčšenie 1x1, kvalita L)
Senzor clear
Pre možnosť vyčistenia snímača máme na výber:
- automatické čistenie
- vyčistiť teraz
- ručné čistenie
Po aktivácii možnosti: vyčistiť teraz je dobre počuť, ako samočistiaci systém mechanizmu aktívne prevádza danú činnosť. Pokiaľ sa však jedná o samotný prach na snímači, tak nečistoty sa neobjavili ani po nafotení 1600 záberov. Zrejme snímač nebude mať problém s nadmerným usadzovaním prachu na ploche.
Uzávierka - plusy a mínusy
Jedná sa o klasickú elektronický ovládanú štrbinovú uzávierku, pri ktorej môžeme operovať s najkratším časom: 1/4000s. Podľa môjho názoru je tento údaj nedostačujúci, vzhľadom na zaradenie Canonu 6D do skupiny poloprofesionálnych zrkadloviek. Ocenil by som aspoň údaj: 1/6000s. Na druhej strane však určitú kompenzáciu môžem nájsť v tichosti jej chodu. Vďaka tomu sa stroj stáva pri fotografovaní rôznych spoločenských akcií menej nápadný. Možnosť nastavenia: tichého snímania - túto situáciu ešte zlepšujú. Stanovená životnosť uzávierky na 100 000 cyklov je prípustná a dostačujúca vzhľadom na to, že sa nejedná o profesionálny stroj. Pokiaľ by som sa teda aktívne venoval zaznamenávaniu športu, asi by som siahol po vyššom modely.
Nepretržite snímanie
Max. pribl. 4.5 sn./s (rýchlosť udžiavaná až do 1250 obrázkov (JPEG) ALEBO 17 obrázkov (RAW) s kartou UHS-I). Vo väčšine situácii to bude stačiť, no na limit tejto rýchlosti určite narazíte, napr. pri fotografovaní parkúrových pretekov . Počas tejto súťaže som pracoval so zrkadlovkou Nikon D700+battery grip a rozdiel medzi: 5 sn./s a 8 sn./s je poznať. Keďže kôň veľmi rýchlo míňa stanovenú latku je dôležité zmraziť pohyb v tom správnom okamihu. Toto je však len jedná s možností ako zaznamenať pohyb.
Automatické zaostrovanie
Dvoma slovami, ktorými možno vystihnúť kvalitu AF sú: rýchlosť a presnosť! Automatické zaostrovanie je efektívne a bez straty záznamu fotografovanej scény. Za bežných podmienok sa dá spoľahnúť na všetkých 11 bodov, ale ak fotografujem za slabého svetla tak účinnosť postranních bodov sa začína zhoršovať, naopak na stredový bod sa dá vždy spoľahnúť.Technické parametre v tomto smere sú:
AF: 11 zaostrovacích bodov predstavuje iba slabší štandard ( v triede poloprofesionálnych zrkadloviek), ale to čo má dokáže využiť na 100%.
Stredový bod: krížového typu s citlivosťou f5.6 - 2.8 a pracovným rozsahom -3 až +18EV.
Postranné body: horizontálneho/vertikálneho typu s citlivosťou f5.6 a pracovným rozsahom +0.5 až 18EV.
Možnosti nastavenia AF v Menu:
AF test: otestovanie citlivosti stredového bodu na svetlo za zlých svetelných podmienok
Slovensko, 23. decembra 2012, večer: 21:05 hod.
Automatika pracuje rýchlo i s pomalšími sklami od Canonu. Presnosť zaostrenia je veľmi dobrá u postranných bodov. Vzhľadom na technické parametre to asi nebude úplne stroj pre športovú fotografiu ale to neznamená, že si s týmto odvetvím nedokáže poradiť, len to bude mať o čosi ťažšie!
Front a back focus
Počas testovania sa u aparátu neprejavili problémy s presnosťou zaostrenia.
V užívateľských funkciách je i možnosť:
Fotografovanie v režime Live View
Jeho používanie je veľmi jednoduché a práca s obrazom pomerne rýchla. Počas snímania je možné priamo na obrazovke vstavaného LCD displeja za pomoci tlačidla Q a tlačidla INFO meniť podľa potreby nasledujúce úkony:
- zmeniť metódu ostrenia
- režim zahrňujúci snímanie: jednotlivo, kontinuálne a so samospúšťou
- zvoliť režim merania (spôsob merania jasu)
zvoliť veľkosť a kvalitu obrazu
- vyváženie bielej (pre prirodzené farby, pri určitých typoch osvetlenia)
- Picture Style ( zvoliť obrazové efekty, ktoré zodpovedajú objektu alebo scéne)
- automatická optimalizácia jasu (možnosť zakázania v režime M,B)
Prejdem k tomu najdôležitejšiemu a tým je automatické zaostrovanie. Živý náhľad nám dáva na výber tieto možnosti: Flexi Zone - Single, Živý režim a Rýchly režim. Mňa osobne však ani jedna neoslovila , nakoľko mi tu stále chýba automatické ostrenie cez hľadáčik bez nutnosti sklopenia zrkadielka! Ale i napriek všetkým nedokonalostiam, túto funkciu živého náhľadu často využívam a to najmä v situácii, keď pohľad do hľadáčika je dosť problematický napr. fotografovanie tečúcej vody v potoku - pri nízkom položenom stanovišti.
elektronická vodováha
Mať kontrolu nad obrazom si vyžaduje sledovať i tie najmenšie detaily a práve tu sa k slovu dostáva táto pomôcka. Je veľmi praktická hlavne počas fotenia statických predmetov u ktorých máme dostatok času. Spočiatku som tejto elektronickej vodováhe nevenoval pozornosť, ale až neskôr som si začal uvedomovať, aký je to dobrý pomocník.
Snímanie videosekvencií
Po nastavení prepínača Live View / snímania videozáznamu do polohy video, možno v MENU previesť tieto základne hodnoty:
- zobraziť raster (vypnúť/3x3/6x4/3x3+dig)
- veľkosť filmového záznamu: 1920x1080 (25fps - PAL / 30fps - NTSC), 1280X720 (50fps - PAL / 60fps - NTSC), 640x480 (30fps)
Pre režim video je možnosť nastavenia kompresie:
IPB: Naraz komprimuje viacero snímkov na zabezpečenie efektívneho záznamu. Veľkosť súboru bude menšia ako pri nastavení ALL-I, môžeme preto snímať dlhšie.
ALL-I : naraz komprimuje len jednu snímku v zázname. Veľkosť súboru bude väčšia ako pri nastavení IPB, video záznam však bude vhodnejší na ďalšie úpravy.
Dĺžka záznamu je časovo obmedzená na 30 min. Práca zo zaostrovaním počas nahrávania si ale vyžaduje objektívy s ultra tichým zaostrovaním, pretože v opačnom prípade bude zvuk pôsobiť rušivo na kvalitu audiozáznamu.
Wi-Fi a GPS - čas pre novú komunikáciu
Zabudovanie týchto aplikácií do tela aparátu predstavuje nový krok ku bezdrôtovej komunikácii. Týmto sa pre užívateľa Canonu 6D otvárajú nové možnosti prenosu zobrazovanej reality. I keď osobne funkciu Wi-Fi nevyužívam, nemyslím si, že je v tele zabudovaná zbytočne. Pre mňa osobne ma veľký význam aplikácia GPS. Vďaka nej tak môžem získať maximum zo zhotoveného snímku.
Absencia vstavaného blesku - plus alebo mínus!?
Keďže telo v sebe neukrýva vstavaný blesk som preto odkázaný iba na externé osvetlenia. V súčasnosti sa ceny externých bleskov pohybujú okolo 200 - 300 eur, čo pre začínajúceho fotografa predstavuje ďalšie náklady. V súvislosti s poloprofesionálnou technikou sa očakáva, že užívatelia majú v oblasti kvality fotografie vysoké nároky, ktoré sa bez externého osvetlenia v mnohých situáciach nezaobídu. Jedinú kritickú poznámku mám voči rýchlosti synchronizácie blesku - bolo by fajn mať o čosi kratší čas, než ten ktorý je stanovený: 1/180s.
Plusy a mínusy
+ kvalitne spracované telo
+ výborná ergonómia
+ kvalitný obrazový výstup
nízka hladina šumu pri vysokých hodnotách ISO
+ zobrazenie elektronickej vodováhy
+ tichý chod uzávierky
+ Wi-Fi a GPS
- absencia vstavaného blesku
- horšie ovládanie tlačidiel na zadnom panely
- len 11 zaostrovacích bodov AF
- najkratší čas uzávierky iba 1/4000s.
- synchronizácia blesku len 1/180s.
Záver
Canon 6D predstavuje nádhernú rovnováhu medzi tým, čo je a čo už nie je prípustné v danej triede. Každopádne však môžem tento stroj len odporúčať.Zrkadlovka si aj napriek svojím nedostatkom dokáže poradiť takmer s každou situáciou!
Po vybalení z krabice na mňa čakalo telo, ktoré na prvý pohľad dáva najavo že sa nejedná o lacný kus. Konštrukcia je pevná a v dlani sa chová sebaisto a presvedčivo. Grip pre uchop je dostatočné veľký (zostáva miesto i pre malíček) a hlboký s výbornou ergonómiou, ktorú oceníte hlavne počas dlhšieho držania v ruke. Zdrsnený povrch vrchného korpusu v kombinácii s utesnením proti prachu a kvapkajúcej vode, robí z neho spoľahlivého spoločníka na cestách i v náročnejším klimatickým podmienkach. Vyhotovenie tela z polykarbonátu (vrchná doska) a horčíkovej zliatiny (predná a zadná doska) toto tvrdenie iba potvrdzujú. Celkovo dobrý dojem z aparátu pritom nenarúša ani absencia vstavaného blesku. Niekoho tento "hendikep" môže sklamať a odradiť, ale pokiaľ mú to odpustíte určite sa Vám za to odvďačí v podobe kvalitného obrazového výstupu pri vysokých hodnotách ISO.
Ovládanie prístroja - zadná strana
Ovládanie prístroja je postavené na báze: spoznávaj a uč sa. Vyžaduje si to najmä dôkladne preštudovať návod a tiež počítať s tým, že nie všetko je dokonalé. Tu mám na mysli najmä usporiadanie jednotlivých tlačidiel, ktoré sú rozmiestnené prevažne napravo od LCD displeja, zatiaľ čo ľavá strana obsahuje iba dva tlačidla: MENU a INFO. Tento nepomer tak príliš zaťažuje palec pravej ruky. Určite by k lepšiemu pocitu prispelo, ak by sa tlačidlá: Register/Zväčšenie (lupa), Prehrávanie snímku a Mazanie snímku (kôš) presunuli na opačnú stranu, aby tak palce oboch rúk boli využívané rovnomerné.
Ovládanie prístroja - zadná strana
V rámci kreatívnej fotografie chcem vyzdvihnúť existenciu skupiny troch tlačidiel, nachádzajúcich sa v hornom pravom rohu a starajúcich sa o užívateľské nastavenia, využiteľné fotografom v rámci jeho schopností a možností.
Tlačidlo AF-ON: (AEL, AF-OFF, AE (pridrž.), AE, FEL, OFF) - podľa nastavenia.
Tlačidlo blokovania AE: (AEL/FEL, AF-ON, AE (pridrž.), FEL, OFF) - podľa nastavenia.
Tlačidlo výberu bodu AF: (stredový, periférny, automatika) - podľa nastavenia.
Prepínač režimu Live View/Video
Pokiaľ ste fanúšikom funkcie živého náhľadu alebo zaznamenávania videosekvencií, tak v tom prípade nebudete mať s ich aktiváciou žiadny problém. Nakoľko prepínač Live View/Video sa nachádza na dobre viditeľnom a prístupnom mieste na pravo od hľadáčika.
Opticky hľadáčik
Okulár hľadáčika ma pokrytie 97%. Z mojej strany je tento údaj dostačujúci i keď u plnoformátovej zrkadlovky, ktorej cena bola takmer 2000 eur, by som už očakával plné pokrytie zobrazovanej scény. Pohľad cez neho je jasný a obraz v ňom dobre viditeľný. Pokiaľ nosíte okuliare, tak Vás podobne ako mňa bude zaujímať optická korekcia: -3 až +1 n-1 (dioptria).
Prepínač LOCK
V súvislosti zo zadnou stranou fotoaparátu je potrebné, aby som spomenul tiež existenciu prepínača LOCK (uzamknutie viacerých funkcií). V praxi to znamená: pokiaľ je v ponuke nastavená možnosť (C.Fn III 3: Multi function lock) a prepínač LOCK prepnutý doprava, predídeme tým neúmyselnému pohybu a zmene nastavenia pomocou hlavného ovládača a združeného ovládacieho prvku.
Volič expozičných režimov
Na základe vlastnej skúsenosti môžem povedať, že značka Canon na tomto mieste urobila zásadný krok vpred a to tým, že tento kruhový volič vybavila poistkou.
Tlačidlo zaistenia/uvolnenia - nachádza sa v samotnom strede otočného voliča expozičných režimov a zabraňuje jeho náhodnému pretáčaniu.
Viac krát sa mi totiž stalo, že pri práci s Canonom 5D Mark II som nechtiac pretočil otočným voličom z aktuálne používaného režimu na iný. Určite toto tlačidlo zaistenia poteší viacerých , ktorý sa už s podobným problémom stretli. Vráťme sa však späť k samotnému kruhovému režimu. Jeho chod je vďaka dobrému pogumovaniu hrán kultivovaný a hladký . Okrem Kreatívnej zóny (P/Tv/Av/M/B/C1/C2) je k dispozícii i tzv. Základná zóna (A+/CA/SCN).
Režim A+ : fotoaparát analyzuje scénu a automatický použije optimálne nastavenie (automaticky upraví aj zaostrenie podľa toho, či je snímaný objekt statický alebo sa pohybuje.
Režim CA : možnosť jednoduchej zmeny híbky poľa a režimu priebehu snímania ako i možnosť výberu atmosféry podľa potreby.
Režim SCN : možnosť výberu medzi šiestymi automatickými režimami (Portrét, Krajina, Záber z blízka, Šport, Nočný portrét, Nočná scéna bez statívu, Ovládanie snímania v proti svetle HDR).
Tieto funkcie Základnej zóny využijú zrejme menej skúsení užívatelia alebo začiatočníci.
Ovládacie prvky - vrchná strana
Pri pohľade na vrchný LCD displej moju pozornosť upútala skupina piatich tlačidiel:
Autofokus: ONE SHOT, AI SERVO, AI FOCUS - automatika si na základe aktuálnej situácie sama vyberá medzi ONE SHOT a AI SERVO, M FOCUS.
DRIVE: snímanie jedného záberu, sériove snímanie, tiché snímanie jedného záberu, tiché sériove snímanie, samospúšť: 10-sek./diaľk. ovládanie, samospúšť: 2-sek./diaľk. ovládanie.
ISO: (A: 100 - 12800, M: 100 - 25600, L: 50, H1: 51200, H2: 102400).
Režim merania scény: pomerové meranie, selektívne meranie, bodové meranie, priemerové meranie s vyvážením na stred.
Osvetlenie panelu LCD
Ohľadom manipulácie a obsluhy týchto piatich tlačidiel, umiestnených za hlavným voličom, chcem dodať asi toľko, že na môj vkus sú príliš malé a ploché.
Miesto pre sklamanie
Pokiaľ budete na vrchnej doske korpusu hľadať tlačidlá pre prístup k vyváženiu bielej či kompenzácie expozície blesku, pripravte sa na veľké sklamanie. Ovládanie týchto funkcií je možné iba na základe výberu v ponuky v MENU, alebo cez tlačidlo rýchleho ovládania (Q).
Hlavný volič - vrchná strana
V rámci celistvosti usporiadania jednotlivých ovládacích prvkov, ktoré možno nájsť na vrchnej strane zrkadlovky, netreba zabúdať na tento Hlavný volič, ktorý na seba preberá funkciu viacúčelového ovládača. Vďaka tomu, že sa nachádza hneď za tlačidlom spúšte je ľahko prístupný ukazováku pravej ruky a bez akýchkoľvek ťažkosti s pretáčaním. Tento volič slúži na nastavenie AF, režimu priebehu snímania, citlivosti ISO, režimu merania, výberu bodu AF atď.
Tlačidlo spúšte - rýchla a tichá akcia
Canon 6D na tomto mieste určite poteší mnohých aktuálnych či budúcich užívateľov, pretože po stlačení tohto tlačidla sa ozve príjemní zvuk uzávierky a to bez náznakov "kopania" aparátu. Pokiaľ chcete rušiť okolie okolo Vás minimálne, je tú možnosť výberu nastavenia funkcie: Tiché snímanie. Čo sa týka hlučnosti rozdiel medzi klasickým a tichým snímaním je veľký. Toto je dobra správa hlavne pre diskrétnych fotografov. Osobne si túto funkciu neviem vynachváliť. I keď oneskorenie uzávierky je tu o čosi väčšie, stále zostáva táto funkcia výborným doplnkom vo výbave tejto novej full-frame zrkadlovky.
Predná strana - ovládacie prvky
Predná časť obsahuje iba minimum ovládacích prvkov zredukovaných na tlačidla kontroly hĺbky ostrosti a Kolík (zámok) pre uvoľnenie/zaistenie objektívu. Možno tu ešte nájsť indikátor samospúšte a snímač diaľkového ovládania.
Kvalita spracovania prednej časti tela
Predná strana si odo mňa zaslúži veľkú pochvalu za kvalitné spracovanie, pri ktorom je kovová objímka pre objektív vsadená do prednej časti dosky korpusu vyhotoveného z kovu, ktorá týmto zaručuje konštrukcii dobrú pevnosť a odolnosť i pri nasadení ťažších objektívov. Súčasťou kovového výlisku je i celá časť rukoväte čo v kombinácii s príjemným pogumovaním robí z neho zaujímavú mašinku.
Slot pre pamäťovú kartu
Pre ukladanie snímkov do pamäte nám slúžia tieto typy kariet: SD/SDHC/SDXC (s triedou rýchlosti UHS-I). Po vložení pamäťovej karty a zatvorení úložného priestoru, tesnenie dôkladne uzamkne celý priestor čím ho dôkladne chráni pred prachom a vodou. Kryt otvoru nevykazuje žiadne náznaky vôle - vŕzgania a dokonalé prilieha ku korpusu.
Konektory pre pripojenie príslušenstva
Po otvorení ľavého a pravého gumového krytu sa pred nami objavia:
- Konektor diaľkového ovládania (typ N3)
- MIC (vstupný konektor IN) externého mikrofónu
A / V OUT/ DIGITAL (výstupný konektor zvuku/videa/konektor digitálneho rozhrania).
- HDMI OUT (výstupný minikonektor HDMI)
Canon objektívy - jediná cesta
Telo je kompatibilné iba s objektívmi EF! Pokiaľ teda vlastníte skla EF-S, tak v tom prípade ich nebudete môcť použiť. Podľa môjho názoru táto skutočnosť nepredstavuje u tohto stroja žiadny zásadný problém, nakoľko plný potenciál obrazového snímača možno naplno využiť iba za pomoci profesionálnych L - kových skiel (pracujúcich na báze kinofilmového formátu - využívajúc crop factor 1.0x). Z tohto možno usúdiť, že cieľovú skupinu záujemcov budú tvoriť najmä náročnejší užívatelia hľadajúci výkon na profesionálnej úrovni za pomerne prijateľnú cenu a majúci už skúsenosť s profesionálnou optikou.
LCD obrazovka
Po zapnutí prístroja hlavným vypínačom (nachádzajúcim sa pod voličom expozičných režimov) a stlačení tlačidla MENU, sa pred nami rozsvieti 3" palcový LCD displej. Jeho kvalita je vďaka rozlíšeniu 1 040 000 bodov na slušnej úrovni, a keď k tomu pripočítame i reálne podanie farieb dostaneme tak z neho maximum toho najlepšieho, čo môže fotograf očakávať v danej triede.
MENU
Pohybovanie sa v Menu je v celku jednoduché. Priehľadne usporiadanie jednotlivých kariet, prispieva k pohodlnému výberu medzi rôznymi nastaveniami ponúkaných funkcií. Prístup k ním je vďaka hlavnému voliču veľmi rýchli a s pomocou voliča rýchleho ovládania plus 8-smerného združeného ovládača i pohodlní.
Tlačidlo rýchleho ovládania (Q)
Pokiaľ nemáte chuť sa prehrabávať v jednotlivých kartách v Menu, je tu pre Vás k dispozícii táto funkcia. Z mojej strany je toto tlačidlo Q veľmi vítane, pretože mi umožňuje rýchlo a pohodlne prevádzať všetky dôležité nastavenia, akými sú:
- expozičný režim
- čas uzávierky
- clonové číslo
- ISO
- kompenzácia expozície (+/- 5EV, možnosť kombinovať s AEB)
- kompenzácia expozície blesku (+/- 3EV)
- Wi-Fi
- Picture Style
- vyváženie bielej (AWB, Denné svetlo, Tieň, Oblačno, Žiarovka, Neónové svetlo, Blesk, Užívateľské nastavenia: 1-3, Teplota farby: 2500 - 10000 K)
- oprava vyváženia bielej + BKT
- aktuálna činnosť AF
- zaostrovacie body (ručný/automaticky výber)
- režim merania scény
stav veľkosti a kvalita obrazu (JPEG, RAW, RAW+JPEG)
Obrazový snímač - veľa muziky za málo peňazí
Toto nové srdce poháňané procesorom DIGIC 5+ s výkonom 20.6 milióna efektívnych pixelov a pomerom strán 3:2 je skutočnou lahôdkou, ktorá dokáže uspokojiť potreby i náročných fotografov a to najmä svojou vynikajúcou obrazovou kvalitou. Nasledujúce riadky chcem preto venovať tomuto najväčšiemu prekvapeniu! V súvislosti s použitým full-frame snímačom treba na začiatok podotknúť, že sa rozmerovo nejedná o úplne plný formát kinofilmového políčka. Papierovo uvádzané údaje hovoria o 35.8 x 23.9 mm. Ak by sme v tejto súvislosti načreli hlbšie do minulosti zistili by sme, že jeho obrazový snímač je rozmerovo totožný s Canonom 5D Mark I. Rozhodujúci tu však zostáva crop factor : 1.0x, na základe ktorého si Canon 6D právom zaslúži označenie full-frame zrkadlovka. Ako spokojný užívateľ fotoaparátu Canon 5D Mark II - disponujúceho procesorom DIGIC 4, môžem len potvrdiť vysokú kvalitu výkonu nového procesora DIGIC 5+.
Dynamický rozsah
Počas fotografovania mi umožnil vysporiadať sa s viacerými náročnými situáciami za prítomnosti vysokých svetelných kontrastov pozorovanej scény. No v určitých situáciách je už potrebné siahnuť po polarizačných a prechodových filtroch! Pokiaľ nepracujete s RAW formátom je dobré využívať režim HDR (keďže tento režim je podporovaný iba vo formáte JPEG). Táto skutočnosť znamená pre mňa veľké sklamanie. Zrkadlovka ma max. dynamický rozsah 12EV.
Snímanie v režime HDR
OFF (vypnutá)
ON (zapnutá: +/- 3EV)
Automatická korekcia jasu a kontrastu
OFF (vypnutá)
ON (zapnutá: vysoká)
Priorita zvýraznenia tónu
OFF (vypnutá)
ON (zapnutá: D+)
Podanie farieb
Digitálny snímač produkuje reálne - živé farby s dostatočným množstvom farebných odtieňov. Nakoľko sú však farby v automatickom režime na môj vkus príliš sýte, často siaham po programe Picture Style (automatika, štandard, portrét, krajina, neutrál, verný, čiernobiely, užívateľské nastavenia:1-3).
Vyváženie bielej
V súvislosti z podaním farieb, ktoré aparát produkuje netreba tiež zabúdať na správne nastavenie vyváženie bielej, ktoré sa aktívne podieľa na tvorbe obrazu. Počas dňa je použitie automatického režimu účinne a presné, no pri fotení nočného mesta sa situácia mení a v tomto prípade volím radšej manuálne nastavení bielej v kombinácii s opravou WB.
WB BKT (Stupňovanie WB) - ďalšia možnosť ako pomôcť vyváženiu bielej
vzorka I: WB +/-0, BKT +/-0
vzorka II: WB +/-0, BKT +/-3
Šum - miesto pre ešte lepšie výsledky
Fotograf, ktorý sa stretáva so situáciami u ktorých je možnosť použitia blesku nežiadúca vzhľadom na zachovanie prirodzenej atmosféry, napr: fotografovanie v kostole, divadle, na koncertoch. Určite oceníte veľmi dobrú citlivosť snímača na svetlo za zhoršených svetelných podmienok a schopnosť účinne bojovať s farebným šumom. Z doposiaľ nasnímaných záberov som došiel k nasledujúcim hodnotám:
ISO 50 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - excelentný obrazový výstup.
ISO 200 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - vynikajúca kvalita s vysokým množstvom detailov.
ISO 400 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - zhotovení záber si zachováva farebnú sviežosť a ostrosť.
ISO 800 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - táto nastavená hodnota predstavuje hranicu, pri ktorej nedochádza k stratám drobných detailov.
ISO 1600 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - v tmavých miestach sa začína objavovať nepatrný šum.
ISO 3200 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - veľmi dobre výsledky v oblasti nízkej hladiny šumu.
ISO 6400 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - začína sa objavovať prvé náznaky farebného šumu.
ISO 12800 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - výslední obraz vykazuje nedostatky zapríčinené stúpajúcim farebným šumom. Obraz po odšumení vykazuje dobre výsledky.
ISO 25600 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L) - táto hodnota predstavuje hranicu použiteľnosti snímku. Za dobrých svetelných podmienok je kvalita dostačujúca aj u väčších zväčšenín, treba tu však počítať s farebným šumom a stratou detailov.
ISO 51200 (redukcia šumu vysoká, zväčšenina 1x1, kvalita L) - prekvapivo dobre výsledky, vzhľadom na "astronomické" hodnoty.
ISO 102400 (redukcia šumu vysoká, zväčšenie 1x1, kvalita L) - núdzové riešenie: strata detailov, rozbitie obrazu a úbytok kontrastu.
Test, na základe ktorého si možno vytvoriť predstavu o tom, ako redukcia šumu zasahuje do kvality obrazu pri vysokých hodnotách ISO:
ISO 25600 (redukcia šumu OFF, zväčšenina 1x1, kvalita L)
ISO 25600 (redukcia šumu ON - vysoká, zväčšenina 1x1, kvalita L)
ISO 51200 (redukcia šumu OFF,zväčšenina 1x1, kvalita L)
ISO 51200 (redukcia šumu ON - vysoká,zväčšenina 1x1, kvalita L)
ISO 102400 (redukcia šumu OFF, zväčšenie 1x1, kvalita L)
ISO 102400 (redukcia šumu ON - vysoká, zväčšenie 1x1, kvalita L)
Senzor clear
Pre možnosť vyčistenia snímača máme na výber:
- automatické čistenie
- vyčistiť teraz
- ručné čistenie
Po aktivácii možnosti: vyčistiť teraz je dobre počuť, ako samočistiaci systém mechanizmu aktívne prevádza danú činnosť. Pokiaľ sa však jedná o samotný prach na snímači, tak nečistoty sa neobjavili ani po nafotení 1600 záberov. Zrejme snímač nebude mať problém s nadmerným usadzovaním prachu na ploche.
Uzávierka - plusy a mínusy
Jedná sa o klasickú elektronický ovládanú štrbinovú uzávierku, pri ktorej môžeme operovať s najkratším časom: 1/4000s. Podľa môjho názoru je tento údaj nedostačujúci, vzhľadom na zaradenie Canonu 6D do skupiny poloprofesionálnych zrkadloviek. Ocenil by som aspoň údaj: 1/6000s. Na druhej strane však určitú kompenzáciu môžem nájsť v tichosti jej chodu. Vďaka tomu sa stroj stáva pri fotografovaní rôznych spoločenských akcií menej nápadný. Možnosť nastavenia: tichého snímania - túto situáciu ešte zlepšujú. Stanovená životnosť uzávierky na 100 000 cyklov je prípustná a dostačujúca vzhľadom na to, že sa nejedná o profesionálny stroj. Pokiaľ by som sa teda aktívne venoval zaznamenávaniu športu, asi by som siahol po vyššom modely.
Nepretržite snímanie
Max. pribl. 4.5 sn./s (rýchlosť udžiavaná až do 1250 obrázkov (JPEG) ALEBO 17 obrázkov (RAW) s kartou UHS-I). Vo väčšine situácii to bude stačiť, no na limit tejto rýchlosti určite narazíte, napr. pri fotografovaní parkúrových pretekov . Počas tejto súťaže som pracoval so zrkadlovkou Nikon D700+battery grip a rozdiel medzi: 5 sn./s a 8 sn./s je poznať. Keďže kôň veľmi rýchlo míňa stanovenú latku je dôležité zmraziť pohyb v tom správnom okamihu. Toto je však len jedná s možností ako zaznamenať pohyb.
Automatické zaostrovanie
Dvoma slovami, ktorými možno vystihnúť kvalitu AF sú: rýchlosť a presnosť! Automatické zaostrovanie je efektívne a bez straty záznamu fotografovanej scény. Za bežných podmienok sa dá spoľahnúť na všetkých 11 bodov, ale ak fotografujem za slabého svetla tak účinnosť postranních bodov sa začína zhoršovať, naopak na stredový bod sa dá vždy spoľahnúť.Technické parametre v tomto smere sú:
AF: 11 zaostrovacích bodov predstavuje iba slabší štandard ( v triede poloprofesionálnych zrkadloviek), ale to čo má dokáže využiť na 100%.
Stredový bod: krížového typu s citlivosťou f5.6 - 2.8 a pracovným rozsahom -3 až +18EV.
Postranné body: horizontálneho/vertikálneho typu s citlivosťou f5.6 a pracovným rozsahom +0.5 až 18EV.
Možnosti nastavenia AF v Menu:
AF test: otestovanie citlivosti stredového bodu na svetlo za zlých svetelných podmienok
Slovensko, 23. decembra 2012, večer: 21:05 hod.
Automatika pracuje rýchlo i s pomalšími sklami od Canonu. Presnosť zaostrenia je veľmi dobrá u postranných bodov. Vzhľadom na technické parametre to asi nebude úplne stroj pre športovú fotografiu ale to neznamená, že si s týmto odvetvím nedokáže poradiť, len to bude mať o čosi ťažšie!
Front a back focus
Počas testovania sa u aparátu neprejavili problémy s presnosťou zaostrenia.
V užívateľských funkciách je i možnosť:
Fotografovanie v režime Live View
Jeho používanie je veľmi jednoduché a práca s obrazom pomerne rýchla. Počas snímania je možné priamo na obrazovke vstavaného LCD displeja za pomoci tlačidla Q a tlačidla INFO meniť podľa potreby nasledujúce úkony:
- zmeniť metódu ostrenia
- režim zahrňujúci snímanie: jednotlivo, kontinuálne a so samospúšťou
- zvoliť režim merania (spôsob merania jasu)
zvoliť veľkosť a kvalitu obrazu
- vyváženie bielej (pre prirodzené farby, pri určitých typoch osvetlenia)
- Picture Style ( zvoliť obrazové efekty, ktoré zodpovedajú objektu alebo scéne)
- automatická optimalizácia jasu (možnosť zakázania v režime M,B)
Prejdem k tomu najdôležitejšiemu a tým je automatické zaostrovanie. Živý náhľad nám dáva na výber tieto možnosti: Flexi Zone - Single, Živý režim a Rýchly režim. Mňa osobne však ani jedna neoslovila , nakoľko mi tu stále chýba automatické ostrenie cez hľadáčik bez nutnosti sklopenia zrkadielka! Ale i napriek všetkým nedokonalostiam, túto funkciu živého náhľadu často využívam a to najmä v situácii, keď pohľad do hľadáčika je dosť problematický napr. fotografovanie tečúcej vody v potoku - pri nízkom položenom stanovišti.
elektronická vodováha
Mať kontrolu nad obrazom si vyžaduje sledovať i tie najmenšie detaily a práve tu sa k slovu dostáva táto pomôcka. Je veľmi praktická hlavne počas fotenia statických predmetov u ktorých máme dostatok času. Spočiatku som tejto elektronickej vodováhe nevenoval pozornosť, ale až neskôr som si začal uvedomovať, aký je to dobrý pomocník.
Snímanie videosekvencií
Po nastavení prepínača Live View / snímania videozáznamu do polohy video, možno v MENU previesť tieto základne hodnoty:
- zobraziť raster (vypnúť/3x3/6x4/3x3+dig)
- veľkosť filmového záznamu: 1920x1080 (25fps - PAL / 30fps - NTSC), 1280X720 (50fps - PAL / 60fps - NTSC), 640x480 (30fps)
Pre režim video je možnosť nastavenia kompresie:
IPB: Naraz komprimuje viacero snímkov na zabezpečenie efektívneho záznamu. Veľkosť súboru bude menšia ako pri nastavení ALL-I, môžeme preto snímať dlhšie.
ALL-I : naraz komprimuje len jednu snímku v zázname. Veľkosť súboru bude väčšia ako pri nastavení IPB, video záznam však bude vhodnejší na ďalšie úpravy.
Dĺžka záznamu je časovo obmedzená na 30 min. Práca zo zaostrovaním počas nahrávania si ale vyžaduje objektívy s ultra tichým zaostrovaním, pretože v opačnom prípade bude zvuk pôsobiť rušivo na kvalitu audiozáznamu.
Wi-Fi a GPS - čas pre novú komunikáciu
Zabudovanie týchto aplikácií do tela aparátu predstavuje nový krok ku bezdrôtovej komunikácii. Týmto sa pre užívateľa Canonu 6D otvárajú nové možnosti prenosu zobrazovanej reality. I keď osobne funkciu Wi-Fi nevyužívam, nemyslím si, že je v tele zabudovaná zbytočne. Pre mňa osobne ma veľký význam aplikácia GPS. Vďaka nej tak môžem získať maximum zo zhotoveného snímku.
Absencia vstavaného blesku - plus alebo mínus!?
Keďže telo v sebe neukrýva vstavaný blesk som preto odkázaný iba na externé osvetlenia. V súčasnosti sa ceny externých bleskov pohybujú okolo 200 - 300 eur, čo pre začínajúceho fotografa predstavuje ďalšie náklady. V súvislosti s poloprofesionálnou technikou sa očakáva, že užívatelia majú v oblasti kvality fotografie vysoké nároky, ktoré sa bez externého osvetlenia v mnohých situáciach nezaobídu. Jedinú kritickú poznámku mám voči rýchlosti synchronizácie blesku - bolo by fajn mať o čosi kratší čas, než ten ktorý je stanovený: 1/180s.
Plusy a mínusy
+ kvalitne spracované telo
+ výborná ergonómia
+ kvalitný obrazový výstup
nízka hladina šumu pri vysokých hodnotách ISO
+ zobrazenie elektronickej vodováhy
+ tichý chod uzávierky
+ Wi-Fi a GPS
- absencia vstavaného blesku
- horšie ovládanie tlačidiel na zadnom panely
- len 11 zaostrovacích bodov AF
- najkratší čas uzávierky iba 1/4000s.
- synchronizácia blesku len 1/180s.
Záver
Canon 6D predstavuje nádhernú rovnováhu medzi tým, čo je a čo už nie je prípustné v danej triede. Každopádne však môžem tento stroj len odporúčať.Zrkadlovka si aj napriek svojím nedostatkom dokáže poradiť takmer s každou situáciou!