Hore
Fórum » Monitory a kalibrácia
 

Eizo EV2315W vs Eizo do 300€

rainbow
2012-04-21 23:24:04+02
Nazdar
Po dlhom trápení na 15" obrazovke MacBooku som rozhodnutý ísť do 1x externého monitora,
bohužiaľ niesom príliš zainteresovaný tak vopred ďakujem za akýkoľvek komentár

Pôvodne som chcel ísť do Hp ZR22w ale radšej investujem do monitora ktorý pôjde spolu s dobou.

Viem že tých cca. 300€ nie ideálna suma ale nie som náročný, chcem len s tých peňazí vytažiť maximum.

Čo by mal monitor/eizo spĺnať?
- Full HD rozlíšenie, 1920x1200
- Možnosť rotácie z landscape na portrait
- Led podsvietenie
- Kvalitné farby, Adobe RGB (zmestím sa do cenovej relácie?)

[b]Na čo ho potrebujem /b]
- grafika
- úprava fotografií (začínam fotiť)

Zatiaľ som narazil na Eizo EV2315W čo si o nom myslíte Vy?
Bolo by vhodné MacBook Pro skaliborovať s monitorom, nech majú čo najpodobnejšie farebné spektrum?

Srdečná vďaka za Vaše rady a postrehy
 
rainbow
2012-04-21 23:36:23+02
Ešte sa chcem informovať existuje okrem Adobe RGB aj CMYK režim?
Dá sa to prepnúť hardwarovo/softwarovo alebo treba nanovo kalibrova't monitor
- chcem viedieť farby DTP grafiky pred tlačou.

Vďaka
 
total empty
2012-04-22 00:12:22+02
príspevok od: rainbow
Ešte sa chcem informovať existuje okrem Adobe RGB aj CMYK režim?
Dá sa to prepnúť hardwarovo/softwarovo alebo treba nanovo kalibrova't monitor
- chcem viedieť farby DTP grafiky pred tlačou.

Vďaka
Stýmy farebnýmy profilamy a všetkým okolo toho si nejaký popletený,ešte existuje aj LABcolor.
Veď normálne pracuj v adobeRGB, a nič viac nerieš.Prevod na CMYK, rieš ak ide fotka na ploter,alebo lejzrovky kde je nastavený taký profil,ale malo by ti ju vytlačiť tak ako vidíš na monitore v adobeRGB.
Alebo si najdi načo sa ktorý profil využíva, skôr než začneš kalibrovať.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2012-04-22 07:37:03+02
1. Monitor nemoze mat profil CMYK, ked je to RGB zariadenie
2. AK nie si tlaciar alebo pracovnik v DTP studiu, CMYK nebudes nikdy potrebovat.
3. Kalibracia monitora aj notebooku je prospesna. Vzhladom na led podsvietenie potrebujes novsi typ sondy, napr. Spyder4, alebo Color Munki.
4. Eizo EV2315W je pre grafiku absolutne nevhodny, je to kancelarsky monitor. Nie vsetko, co je EIZO je na grafiku. Treba sa pozerat po rade S. To je zaklad, napr. S 2234. Tam di ale 300€ stacit nebude.
 
lacikam
2012-04-22 09:15:10+02
Ako vyššie podotkol p. Karol Srnec - ak si vedomostne (čo sa fotografie obecne a tiež správy farieb týka) na takejto nízkej úrovni - teda začiatočník bez základneho prehľadu (bez urážky) - ideálne pre Teba bude kúpiť si túto knižku : Správa farieb za 10E+3E poškotovné..
www.ephoto.sk/bazar/predam/literatura/nitriansky-kraj/21561/rozpredaj-knih-pre-fotografov-a-grafikov-znizene-ceny/
- z nej dostaneš informácie komplexne a nezaujato, kľudne opakovane a navždy.
Osobne si (po hlbšom preštudovaní problematiky myslím, že KALIBRÁCIA je na "našej úrovni" (fotograf, ktorý netlačí pravidelne veľké zväčšeniny na výstavu) zbytočne sprofanovaná "ťahajzomňapeniaze" akcia. Kalibrovať notebook? Načo, keď bude mať nerovnomerné podsvietenie, mizerný rozsah jasov, podanie kontrastu...(napríklad), sRGB iba a vo výsledku a aj tak 99% produkcie fotgrafa pôjde iba na web do ďalších sRGB zobrazovačov..
Chceš príklad? Ako správne upozornil p Eizo KLIKA - Spyder4, Color Munki Ti budú na NIČ, ak monitor nepodporuje HARDWAREOVÚ KLAIBRÁCIU - to stran kupovania sondy. Najprv musíš vyvaliť viac prachov za monitor s hardwareovou kalibráciou, inak tú sondu nevyužiješ.
Inak monitory EIZO - ale asi nie TN (tebou vybraný panel, to už sa neoplatí kupovať dnes na fotku - majú slušné nastavenie farieb aj bez kalibrácie. A nakoniec kalibrácia vstupného zariadenia (monitor) Ti je nanič, ak neokontroluješ celý reťazec až po výstup.
 
lacikam
2012-04-22 09:25:40+02
Úvod do probematiky?
http://www.polygrafia-fotografia.sk/4203
 
lacikam
2012-04-22 09:49:32+02
Takže, ak chceš to EIZO, ktoré si tu dával ako príklad kvôli väčšej ploche a preto, že by mohlo mať lepší obraz ako 15" Mac Book, tak ber. Tým pádom Ti bude akákoľvek sonda zbytočná. Rovnako nerieš kalibráciu, obraz (farby a podsvietenie, jas) na tom EIZO bude určite lepší parametrovo ako na notebooku - hoci je to aj Apple. Či má/nemá Adobe RGB nie je až také dôležité - vzhľadom k tomu, že RAWko (či TIFF) môžeš síce vytvoriť a upraviť v Adobe RGB, ale 90% ho budeš tlačiť (vyvolávať) v sRGB a 100% zobrazovať v sRGB (všetok Web=každý iný užívateľ).. Rovnako to, či má natívne 8-bit alebo 10-bit riešiť nemusíš - to má význam, ak máš aj odpovedajúcu VGA kartu (s 10-bit výstupom), programy na editáciu s podporou 10-bit (soft) a nakoniec aj spolupracujúci OS. (napríklad Vista bez zapnutého AERO)
To je, čo? Pekne nás tí obchodníci ojebarali..
 
rainbow
2012-04-22 09:52:20+02
Dobrý deň

Ďakujem za potrehy. Áno, priznávam som úplný amatér. Do včera večera som ani netušil že existujú nejaké IPS a PVA.
Ďakujem aj za tip, naštudujem problematiku a podľa toho sa rozhodnem.

Mal som naivnú predstavu, že ak si teraz kúpim za cca. 300-400€ EIZO budem s ním spokojný na najbližších 5 rokov.
Ale mením názor, pravdepodobne bude lepšie teraz si kúpiť nejaký IPS monitor na priateľnú cenu.
A po roku/dvoch by som chcel ísť do profi EIZA

Či si myslíte o týchto monitoroch?
shop.ephoto.sk/hp-lcdzr-22w.html
alebo
shop.ephoto.sk/lg-ips-231p.html

Obamonitory stoja cca. 180€. Disponujú pivotom, full HD, IPS.
Uvedomujem si že nemajú HW kalibráciu, ale monitor už potrebujem.

Vďaka za odpovede.

 
andysalay
2012-04-22 10:53:29+02
Lacikam, musím Ti oponovať, v niektorých bodoch nemáš pravdu.

[Lacikam napísal: ] Spyder4, Color Munki Ti budú na NIČ, ak monitor nepodporuje HARDWAREOVÚ KLAIBRÁCIU - to stran kupovania sondy. Najprv musíš vyvaliť viac prachov za monitor s hardwareovou kalibráciou, inak tú sondu nevyužiješ.

[Reakcia: ]
Nehnevaj sa Lacikam, toto je úplne nepravdivé. Kalibráciu rozhodne využije. A aj pri slabom monitore, dokonca KAŽDOM monitore, aj bez HW kalibrácie, tieto sondy využije.
Kalibrácia je proces, ktorým sa odmeria odchýlka zobrazovacieho zariadenia (PC+monitor) - toho čo naozaj zobrazil, od toho, čo mal zobraziť, a následne sa vygeneruje profil, ktorý potom vytvára "opačné posuny", takže množstvo odchýlok kompenzuje.

Týchto odchýlok existuje viac druhov. Niektoré sú nekompenzovateľné. Napríkald: príliš malý far. priestor - gamut - to je to spomínané sRGB, alebo AdobeRGB. Znamená to, aké sýte, žiarivé farby je monitor schopný zobraziť. Napr. moje EIZO S2231W má 92% Adobe RGB, a je to cítiť: ak fotíš do RAW, a súbor teda nesie to, čo v skutočnosti videl senzor, nie orezané, ochudobnené JPG v sRGB, tak je rozdiel často vidieť. CMYK priestor (zariadenia) sú väčšinou schopné vytlačiť žiarivejšie žlté, oranžové, a červené farby, než je schopný pojať sRGB, čiže, ak fotíš do JPG v sRGB, tieto farby už na monitore ani na papieri nikdy neuvidíš. Ten môj spomínaný EIZO je schopný zobraziť trošku žiarivejšie červené, než sRGB, ale zelené, a smaragdovo zelené - tam podstatne žiarivejšie. Modrá len štipku lepšie oproti sRGB.
Podotýkam, že väčšina lacných monitorov je vždy ešte o trochu slabšia ako sRGB. A s notebookovými displejmi je to doslova otrasné: väčšina iba okolo 50-60% sRGB !!!
Toto Ti kalibrácia na biednom monitore nevyčaruje.
Rovnako Ti kalibrácia nezrieši fľaky spôsobené nerovnomerným podsvietením, a skreslenie farieb/kontrastu pri vysokých pozorovacích uhloch.

ale:
Množstvo odchýlok je kompenzovateľných. Napríklad - a to je totálne bežný jav: ak si zobrazíš škálu šedej, monitor zobrazuje svetlé odtiene mierne do žlta/červena, a tmavé odtiene mierne do modra. Ak sa snažím "ručne" to vykompenzovať parametrami monitora, buď mi ešte viac uletia svetlá, alebo uletia tiene. Proste "ručne" to neporiešiš. Alebo gradácia tmavých odtieňov nie je celkom rovnomerná. Alebo veľmi tmavé odtiene, ktoré by mali byť takmer čierne, monitor zobrazuje výrazne svetlejšie. Alebo tmavšie. (Podotýkam, nie zle nastavená gama, ale tento problém je iba v tých dosť tmavých tieňoch).

Všetky tieto problémy z druhej kategórie, pri používaní monitora človeka nútia robiť NESPRÁVNE úpravy - ak mi v svetlých tieňoch ťahá do žlta, bude mi fotka pripadať neprirodzená, a potlačím ju do modra. Alebo ak sú hlboké tiene zobrazené tmavšie, než by mali byť, budem sa snažiť preháňať to s FillLight. Ale to je chyba MôJHO monitora - čiže ostatní s dobrými (lepšími) monitormi, alebo s rovnako zlými monitormi, ale s opačnými odchýlkami než ten môj budú fotky vidieť oveľa horšie, než ich vidím ja - skreslené.

Skreslenia sa samozrejme týkajú aj tlače.
Celú túto druhú oblasť skreslení kalibrácia RIEŠI.

[Lacikam napísal: ] Rovnako to, či má natívne 8-bit alebo 10-bit riešiť nemusíš - to má význam, ak máš aj odpovedajúcu VGA kartu (s 10-bit výstupom), programy na editáciu s podporou 10-bit (soft) a nakoniec aj spolupracujúci OS.

[Reakcia: ]
Stačí graf. karta a ovládače. Každý moderný OS to má minimálne v takom stave, že sa to dá spojazdniť. Natívnych 10 bitov znamená, že monitor má schopnosť prijať dáta s jemnejšími farebnými prechodmi (skokmi). Ak použijem korekciu (najmä korekcie spomínané v druhej kategórii - tonálne), a pracujem v desiatich bitoch, tak mi nevznikne tzv. posterizácia (hrubé, viditeľné skoky vo farebných prechodoch.) Miera posterizácie pri 8 bitoch závisí od miery korekcie, ktorú musí farebný profil vygenerovaný kalibračným softvérom aplikovať. Ak mám veľmi zlý monitor, a skalibrujem ho, potom predošlú chybu "veľmi tmavé odtiene, ktoré by mali byť takmer čierne, monitor zobrazuje výrazne svetlejšie, alebo tmavšie", tak posterizácia bude viditeľná. Ak tento problém nebol extrémny, posterizácia bude menšia, alebo takmer nebadateľná i pri 8 bitoch. Dá sa s tým žiť, radšej by som mal v tieňoch mikroposterizáciu (tam si ju oko až tak nevšimne. Hlavne však budem mať SPRÁVNU svetlosť, ktorá ma nebude nútiť robiť nezmyselné úpravy, než bez posterizácie, a obraz budem povedzme zosvetľovať, hoci už svetlý je.)


Obhajujem opodstatnenosť kalibrácie. Paradoxne, ja ju zatiaľ nemám. Totiž, ak si kúpiš naozaj kvalitný grafický monitor, tak už profil dodaný výrobcom je celkom presný, a na domáce použitie (ak nerobíš profesionálne DTP) sú odchýlky v tejto kategórii tolerovateľné. Samozrejme, monitor starnutím mení farby, a kalibrácia toto fakticky úplne kompenzuje, ale dá sa žiť aj bez toho. Ja tak existujem už pár rokov. Ale čo najmä získaš kvalitným monitorom, je rovnomerné podanie v tmavších oblastiach, nižšiu "fľakovosť" (rovnomernejšie podsvietenie). Ak nemáš kvalitný monitor, vtedy by kalibrácia urobila väčší rozdiel - monitor vylepší, najmä čo sa týka rovnomernosti podania svetlých a tmavých častí, a ťahania "do žlta" alebo "do modra", atď..
Samozrejme, ak je Tvoj monitor úplný odpad, vznikne Ti ako efekt kompenzácie výrazná posterizácia.

 
lacikam
2012-04-22 14:11:03+02
Tu v tejto téme sme šli vcelku podrobne do hĺbky :
www.ephoto.sk/forum/26/9467/pomoc-pri-konfigurovani-pc-eizo-24/strana-6/#cid-242018

- hlavne ten posledný odkaz ku kalibrácii s 10-bit VGA Quadro : http://www.nvidia.com/docs/IO/40049/TB-04701-001_v02_new.pdf
mne osobne už privodzoval bolenie brucha - to vôbec nie je taká prdel, ako píšeš..

Celé toto : Kalibráciu, 10-VGA karta + 10-bit natívne monitor (dokonca aj 8+2 AFRC) musia riešiť hlavne profesionálny grafici, DTP pracoviská - nie užívateľ na začiatku.., ktorý si na monitor vyčlení 300E. To, o čom píšeš - začína byť dôležité niekde u 1000E monitoru a ak to bude Eizo, tak to bude stále len stredná trieda s 8+2bit AFRC (das 12-bit LUT), ale aby si aspoň čo to - z tých dorátaných AFRC 10-bitov využil potrebuješ BEZPODMIENEČNE VGA s display portom (DVI-D 10-bit NEVIE!) a tiež VGA, ktorá má 10-bit výstup, čo asi komerčné hráčske karty nemajú. (možno tie najdrahšie?) Ďalšia vec je cena takej karty - málokto si ju kúpi kvôli fotkám, však?
Nebudem sa hádať - myslím, že si každý môže robiť vlastný úsudok - ja len proste vravím, že ak neuvažoval komplexne v celom reťazci = kúpa nielen monitora ale aj VGA a vyčlení si 300, chce EIZO a verí, že kalibráciou niečo poreši, tak ja tvrdím, že práve pri TOMTO Eizo mu bude sonda naozaj zbytočná. (p.Karol Srnec by mu ju predal, jasné - ale ten monitor sa nedá hardwareovo kalibrovať (a profilovať) sondou -
Z recenzie : http://www.polygrafia-fotografia.sk/9888

"HARDVÉROVÁ KALIBRÁCIA
Hardvérová kalibrácia je metóda úpravy farieb priamo v nastaveniach (LUT) vo vnútri monitora. Pri použití tejto metódy nie je výstup z grafickej karty počítača ovplyvnený, takže nedôjde k obmedzeniu v gradácii farieb, čo umožňuje maximalizovať schopností monitora na dosiahnutie veľmi presnej kalibrácie. Monitor HP DreamColor LP2480xz, disponuje internou 12-bitovou LUT tabuľkou (celkovo 36 bitov RGB). To umožňuje priamo emulovať prácu v prednastavených farebných priestoroch: sRGB, Adobe RGB, Rec. 601 (SMPTE), Rec. 709 a DCIP 3, Full gamut a (CAL vlastné nastavenie)."

Jasnejšie farby? NIkto iný ich "VERNE" neuvidí len ty. 99,9% užívateľov sa na tvoje fotky bude (ak! teda) dívať na bežných šitoch, ako ja - toto píšem na NTBKU. No , ukáž mi tie Tvoje žiarivé, jasnejšie farby a prechody bez mikroposterizácie na mojom (možno ledva 6+2-bit AFRC zobrazovači s TN panelom.
Viac k téme kalibrácie a profilácie píše tuná v teste k jednej zo sond, vcelku zrozumiteľne - p. Karol Srnec :
www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/monitory/colormunki-photo/

To Eizo si kúp, ale bez sondy, obraz na tom Eize nebude zďaleka taký zlý, aby si ho musel ešte "kalibrovať" A rozhodne budeš spokojný tých 5 rokov, kým začneš byť náročnejší na základe toho, že Ti už techológie stačiť nebudú, lebo už tie stávajúce budeš vedieť využiť bezo zbytku.
 
andysalay
2012-04-23 19:35:30+02
Ešte raz, Lacikam...
Nepoďme do diaľav, výšok nedostihnuteľného grafického neba. Buďme praktickí a realistickí, čo taký bežný užívateľ môže potrebovať.

Ty si napísal, citujem: "Spyder4, Color Munki Ti budú na NIČ, ak monitor nepodporuje HARDWAREOVÚ KLAIBRÁCIU - to stran kupovania sondy. Najprv musíš vyvaliť viac prachov za monitor s hardwareovou kalibráciou, inak tú sondu nevyužiješ."

Ja som Rainbow-ovi primárne o HW kalibrácii vôbec nepísal. Ak si čítal môj príspevok pozorne, videl si, že som opisoval iba princípy SW kalibrácie. (Hoci prvý odstavec sa týkal HW kalibrácie. Ale zvyšok už bol "zo života".)

Tvrdil si, že sonda je mu úplne zbytočná, ak monitor nepodporuje HW kalibráciu.
Aspoň gramatická a logická stavba Tvojej formulácie presne toto vyjadruje.
Aspoň ja tak vnímam slovo "nanič".
Na to som reagoval.

Spyder3, alebo Spyder4 sú veľmi dobre použiteľné na SW kalibráciu, zabudnime na LUT v monitore - toto naozaj používa (a je schopných/ochotných zaplatiť) možno menej než 5% profifotografov, a o amatéroch ani nehovorím. Konieckoncov - koľko % predaných sond Colormunki, Spyder3 alebo 4 je použitých na HW kalibráciu? Ak vezmeš do úvahy pomer predaných kusov HW kalibrovateľných monitorov a týchto sond - je jasné, že drvivá väčšina ich majiteľov ich používa na SW kalibráciu, čo som Rainbow-ovi aj odporučil. SW kalibrácia pre amatéra a aj bežných profesionálov úplne postačuje.
Diskutujme o realite.

Ja Eizo už mám, a som spokojný. Ďakujem, nové sa kupovať nechystám.

Mimochodom, asi vieš, že CMYK je schopný v určitých oblastiach zobraziť sýtejšie farby ako "bežný RGB". Aj senzor foťáku vidí a zaznamená sýtejšie farby než sRGB. Prečo by teda grafici používali AdobeRGB, prípadne ešte širšie ProPhoto a spol, a monitory so širším gamutom, ak by to nemalo žiaden zmysel? Práve pre tieto farby, ktoré sRGB nezobrazí, ale kvalitný CMYK výstup v tlači áno. Ešte totiž nevymreli ľudia, ktorí fotky aj tlačia, prípadne vystavujú... v CMYKu na papieri, nie 6+2 bitovom RGB s ditheringom...
Bola by veľká škoda nevyužiť ten potenciál, ak sa ponúka priam ako na tácke, a zničiť to neodborným prístupom, najmä ak stačí tak málo, aby sa dáta zachovali... (fotiť do RAW a používať napr. AdobeRGB ako exportný gamut, prípadne v 16-bitoch aj širší.)

Ak chce Rainbow používať hoci aj lacnejší monitor, určite mu (aj softvérová) kalibrácia citeľne pomôže - minimálne zabezpečí neutrálnejšie, vernejšie šedé, a rovnomernejší priebeh gradácie od čiernej k bielej. Hoci za cenu miernej posterizácie. Toto sú najčastejšie úskalia, ktoré potom vedú k vyslovene zlým úpravám, pretože majiteľ vidí fotku svetlejšie, než je, a podobne...
A ak si kúpi kvalitnejšie EIZO, tak tieto základné vady už nemusí riešiť, preto v tomto prípade kalibrácia už nebude taká potrebná. Ale veď to som písal už predtým (viď posledný odsek môjho prvého príspevku.)
 
zelovoc
2012-04-23 20:04:08+02
a co tak sa obzriet po niecom takomto: shop.ephoto.sk/katalog/monitory/basic/20-23inch/eizo-ev2333w-bk.html

trosku drahsie, ale myslim, ze to bude bohate stacit.
 
total empty
2012-04-23 21:11:19+02
príspevok od: lacikam
Takže, ak chceš to EIZO, ktoré si tu dával ako príklad kvôli väčšej ploche a preto, že by mohlo mať lepší obraz ako 15" Mac Book, tak ber. Tým pádom Ti bude akákoľvek sonda zbytočná. Rovnako nerieš kalibráciu, obraz (farby a podsvietenie, jas) na tom EIZO bude určite lepší parametrovo ako na notebooku - hoci je to aj Apple. Či má/nemá Adobe RGB nie je až také dôležité - vzhľadom k tomu, že RAWko (či TIFF) môžeš síce vytvoriť a upraviť v Adobe RGB, ale 90% ho budeš tlačiť (vyvolávať) v sRGB a 100% zobrazovať v sRGB (všetok Web=každý iný užívateľ).. Rovnako to, či má natívne 8-bit alebo 10-bit riešiť nemusíš - to má význam, ak máš aj odpovedajúcu VGA kartu (s 10-bit výstupom), programy na editáciu s podporou 10-bit (soft) a nakoniec aj spolupracujúci OS. (napríklad Vista bez zapnutého AERO)
To je, čo? Pekne nás tí obchodníci ojebarali..
Su aj internetové prehliadače ktoré podporujú správu farieb,IE9,safari5.
-sRGB nepoužívam, aj jpg je len konečná komprimácia ale tiež aRGB.
-Fotím do raw a ukladám ako tiff a stým pracujem.
-sRGB sa stáva prežitkom v modernej dobe.Vyvoj ide dopredu.
 
NANAO
2012-04-24 12:03:17+02
príspevok od: andysalay
Ešte raz, Lacikam...
Nepoďme do diaľav, výšok nedostihnuteľného grafického neba. Buďme praktickí a realistickí, čo taký bežný užívateľ môže potrebovať.

Ty si napísal, citujem: "Spyder4, Color Munki Ti budú na NIČ, ak monitor nepodporuje HARDWAREOVÚ KLAIBRÁCIU - to stran kupovania sondy. Najprv musíš vyvaliť viac prachov za monitor s hardwareovou kalibráciou, inak tú sondu nevyužiješ."

Ja som Rainbow-ovi primárne o HW kalibrácii vôbec nepísal. Ak si čítal môj príspevok pozorne, videl si, že som opisoval iba princípy SW kalibrácie. (Hoci prvý odstavec sa týkal HW kalibrácie. Ale zvyšok už bol "zo života".)

Tvrdil si, že sonda je mu úplne zbytočná, ak monitor nepodporuje HW kalibráciu.
Aspoň gramatická a logická stavba Tvojej formulácie presne toto vyjadruje.
Aspoň ja tak vnímam slovo "nanič".
Na to som reagoval.

Spyder3, alebo Spyder4 sú veľmi dobre použiteľné na SW kalibráciu, zabudnime na LUT v monitore - toto naozaj používa (a je schopných/ochotných zaplatiť) možno menej než 5% profifotografov, a o amatéroch ani nehovorím. Konieckoncov - koľko % predaných sond Colormunki, Spyder3 alebo 4 je použitých na HW kalibráciu? Ak vezmeš do úvahy pomer predaných kusov HW kalibrovateľných monitorov a týchto sond - je jasné, že drvivá väčšina ich majiteľov ich používa na SW kalibráciu, čo som Rainbow-ovi aj odporučil. SW kalibrácia pre amatéra a aj bežných profesionálov úplne postačuje.
Diskutujme o realite.

Ja Eizo už mám, a som spokojný. Ďakujem, nové sa kupovať nechystám.

Mimochodom, asi vieš, že CMYK je schopný v určitých oblastiach zobraziť sýtejšie farby ako "bežný RGB". Aj senzor foťáku vidí a zaznamená sýtejšie farby než sRGB. Prečo by teda grafici používali AdobeRGB, prípadne ešte širšie ProPhoto a spol, a monitory so širším gamutom, ak by to nemalo žiaden zmysel? Práve pre tieto farby, ktoré sRGB nezobrazí, ale kvalitný CMYK výstup v tlači áno. Ešte totiž nevymreli ľudia, ktorí fotky aj tlačia, prípadne vystavujú... v CMYKu na papieri, nie 6+2 bitovom RGB s ditheringom...
Bola by veľká škoda nevyužiť ten potenciál, ak sa ponúka priam ako na tácke, a zničiť to neodborným prístupom, najmä ak stačí tak málo, aby sa dáta zachovali... (fotiť do RAW a používať napr. AdobeRGB ako exportný gamut, prípadne v 16-bitoch aj širší.)

Ak chce Rainbow používať hoci aj lacnejší monitor, určite mu (aj softvérová) kalibrácia citeľne pomôže - minimálne zabezpečí neutrálnejšie, vernejšie šedé, a rovnomernejší priebeh gradácie od čiernej k bielej. Hoci za cenu miernej posterizácie. Toto sú najčastejšie úskalia, ktoré potom vedú k vyslovene zlým úpravám, pretože majiteľ vidí fotku svetlejšie, než je, a podobne...
A ak si kúpi kvalitnejšie EIZO, tak tieto základné vady už nemusí riešiť, preto v tomto prípade kalibrácia už nebude taká potrebná. Ale veď to som písal už predtým (viď posledný odsek môjho prvého príspevku.)
Z 90% s vami súhlasím.
Andy doporučujem, aby ste si niekedy vyskúšal ako dopadne SW kalibrácia na už tak vytrtanej 8-bit LUT grafickej karte (bežná u 99% amat. fotografov a grafikov)! Po SW kalibrácii zabudnite na to, že s GK stále lezie 8-bitová informácia
Výsledok
- "pokrútená" gamma krivka má za následok, že sa začnú strácať detaily v sivoškálových prechodoch, (info z kvapkátka sa rozchádza s info na monitore)
- nezmení sa gamut (napr. pri emulácii sRGB gamutu na AdobeRGB monitore)

Tento zásah SW kalibrácie do GK pozná i priemerný amater foto-grafik. Korekcia ICC (továrenský) SW kalibráciou býva vo vačšine prípadov skor na škodu ako na osoh. Nehovoriac o hojdajúcich sa obrazových parametroch monitora počas pravádzky,alebo zmeny (stárnutí ) filtrov samotnej sondy (colorimetra).

Zmysel kupovať sondu u toho typu LCD moitorov (95% LCD monitorov na trhu) má len vtedy keď často potrebujem na monitore nastaviť presné hodnoty WP (biely bod) a jas samozrejme bez korekcie ICC. Robí sa to preto, pretože u toho typu LCD moitorov sa nastavenie hodnot WP, jasu v OSD rozchádza so skutočnosťou až o 20%. To čo ste ušetrili na monitore doplatíte sondou.

Doporučujem u tejto veličiny (95% LCD monitorov na trhu )
- radšej si pozvať skúseného technika s profi sondou, ktorý vám nastaví monitor na vámi požadované hodnoty bez korekcie továrenského ICC (výjde to lacnejšie a kvalitnejšie )
- vyberať monitor s HW kalibráciou u ktorých je prípadnú odchylku (stárnutím LCD panelu) možné zkorigovať.

Apr. Dude si kupil S2433W s HW kalibráciou , ale s nevhodnou sondou s ktorou HW kalibráciu neurobí. Škoda.

Pekný deň

EizoKlika
 
pressDesign
2013-01-30 08:24:55+01
príspevok od: total empty
Su aj internetové prehliadače ktoré podporujú správu farieb,IE9,safari5.
-sRGB nepoužívam, aj jpg je len konečná komprimácia ale tiež aRGB.
-Fotím do raw a ukladám ako tiff a stým pracujem.
-sRGB sa stáva prežitkom v modernej dobe.Vyvoj ide dopredu.
urcite srgb prezitkom nieje. to ze ty mas dobry monitor a vyuzijes adobe rgb je sice fajn. ale srgb je hlavne kvoli tomu, aby aj zvysok sveta uvidel tvoje fotky take, ake ich vidis ty. ano pracuj s adobe rgb, ale exporty smerujuce na net, alebo k inym uzivatelom na ich obrazovky urcite srgb. vyvoj ide dopredu, no firefox dodnes nechape z farieb a este ani verzia 20 nevie zobrazit farby fotiek normalne. daj si vedla seba chromu a foxa a otvor rovnaku fotku. odpadnes...
 
Strana 1 z 1
 





Inzercia
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()