Tajny zivot stromov

Body: 112.00    Videnia: 231    Páči sa: 16

Pre vloženie príspevku alebo hodnotenie musíte byť prihlásený.

Komentáre a hodnotenia

Zoradiť od najstarších
jozef84
2024-09-05 09:46:34
príspevok od: miloslach
Noved ale kalibrovat treba oba, je jedno ci sRGB alebo adobeRGB monitor a pravidelne. A po kalibracii by ste medzi nimi ani rozdiel nezbadali, jedine ak vo velmi jemnych prechodoch farieb, napriklad foto zapadu slnka, kde su jemne a plynule prechody od zltej az po tmavo modru, aj to by si vsimlo iba trenovane oko a po vytlaceni by tam nebol rozdiel vobec ziadny lebo ziaden papier ani ziaden iny material pre tlac nema tak siroky gamut farieb ako minitor. Dalsia vec ze monitori sa kalibruju uz aspon 30 rokov kdezto adobeRGB monitori su na trhu poslednych 10 rokov. Viete si predstavit zeby vam fotograf nafotil svadbu, upravil fotky na nekalibrovanom monitore a potom vam dal do ruk fotky so zltym, zelenym alebo modrym nadychom? ved sa opytajte hocakeho cloveka co sa tym zivi ci kalibruje monitor, to je absolutny zaklad. A je jedno ci mas sRGB alebo adobeRGB monitor
Myslím, že si nerozumieme. Ja nenamietam proti kalibrácii. Ale to, že zobrazenie na sRGB a adobe RGB monitore nemusí byť rovnaké. Je na vás, či si to overíte len u seba. Pekný deň.
 
miloslach
2024-09-05 07:36:30
príspevok od: jozef84

www.ephoto.sk/fototechnika/novinky-tlacove-spravy/ako-si-vybrat-monitor-na-upravu-fotografii/

Monitory sa spravidla delia na 2 skupiny:

1. so štandardným gamutom

2. so širokým gamutom

Monitory so štandardným gamutom (sRGB) bývajú lacnejšie, nepotrebujú takú starostlivosť pri kalibrácii farieb a hodia sa skôr na kancelársku prácu. Nie sú totiž schopné verne zachytiť farebnú škálu tlačiarní a fotografie na papieri môžu vo výsledku vyzerať celkom inak, než ako sa tvárili na displeji. Pri fotografiách krajiniek sa navyše stráca saturácia v zelených a tyrkysových odtieňoch.

Na monitoroch so širokým gamutom (Adobe RGB, DCI P3) vyzerá väčšina fotografií lepšie. Najmä prvky krajiny ako vodné či trávnaté plochy, listy a podobne. Na predtlačové náhľady sa oveľa lepšie hodia monitory s menším gamutom. Problémom môže byť občasné skreslenie farieb mimo grafických programov (napr. ako pozadie na ploche Windows).
Noved ale kalibrovat treba oba, je jedno ci sRGB alebo adobeRGB monitor a pravidelne. A po kalibracii by ste medzi nimi ani rozdiel nezbadali, jedine ak vo velmi jemnych prechodoch farieb, napriklad foto zapadu slnka, kde su jemne a plynule prechody od zltej az po tmavo modru, aj to by si vsimlo iba trenovane oko a po vytlaceni by tam nebol rozdiel vobec ziadny lebo ziaden papier ani ziaden iny material pre tlac nema tak siroky gamut farieb ako minitor. Dalsia vec ze monitori sa kalibruju uz aspon 30 rokov kdezto adobeRGB monitori su na trhu poslednych 10 rokov. Viete si predstavit zeby vam fotograf nafotil svadbu, upravil fotky na nekalibrovanom monitore a potom vam dal do ruk fotky so zltym, zelenym alebo modrym nadychom? ved sa opytajte hocakeho cloveka co sa tym zivi ci kalibruje monitor, to je absolutny zaklad. A je jedno ci mas sRGB alebo adobeRGB monitor
 
jozef84
2024-09-04 15:34:46
príspevok od: miloslach
Nie, nie.. Monitor sa neda nastavit na sRGB alebo adobeRGB. AdobeRGB ma sirsi gamut a teda zobrazuje omnoho viac farieb nez sRGB (ten je urceny len pre weby), ale to s tym nema nic spolocne. Drahe, pro monitory maju schopnost zobrazit adobeRGB skalu farieb ale to je jedno. Kalibrovat musis kazdy, aj stary monitor a to pravidelne, koli ciernemu a bielemu bodu (drasticky vplyv na kontrast) a korektnosti farieb. Kalibracna sonda namera monitor a software vytvori ICC profil, ktory nasledne ulozi a ktory PC naloaduje po kazdom zapnuti. Vyskusaj sam a uvidis a budes sokovany aky velky rozdiel to je, kalibracne sondy stoja dnes par korun a software (jeden z najlepsich na trhu) je zdarma, https://www.argyllcms.com/
Naozaj odporucam si tuto prax kalibrovania osvojit lebo ma to dramaticky dopad na celkovu upravu fotografii ako pre web tak hlavne pre tlac

www.ephoto.sk/fototechnika/novinky-tlacove-spravy/ako-si-vybrat-monitor-na-upravu-fotografii/

Monitory sa spravidla delia na 2 skupiny:

1. so štandardným gamutom

2. so širokým gamutom

Monitory so štandardným gamutom (sRGB) bývajú lacnejšie, nepotrebujú takú starostlivosť pri kalibrácii farieb a hodia sa skôr na kancelársku prácu. Nie sú totiž schopné verne zachytiť farebnú škálu tlačiarní a fotografie na papieri môžu vo výsledku vyzerať celkom inak, než ako sa tvárili na displeji. Pri fotografiách krajiniek sa navyše stráca saturácia v zelených a tyrkysových odtieňoch.

Na monitoroch so širokým gamutom (Adobe RGB, DCI P3) vyzerá väčšina fotografií lepšie. Najmä prvky krajiny ako vodné či trávnaté plochy, listy a podobne. Na predtlačové náhľady sa oveľa lepšie hodia monitory s menším gamutom. Problémom môže byť občasné skreslenie farieb mimo grafických programov (napr. ako pozadie na ploche Windows).
 
miloslach
2024-09-04 15:20:37
príspevok od: jozef84
Hmm.Dík za doplnenie. Tak už mi to dáva zmysel. Máš nastavený monitor na Adobe RGB kôli tlači a širšiemu gamutu farieb. Takže korektne tie posledné fotky budú zobrazené na monitoroch s AdobeRGB. U monitorov sRGB nie.Takže ak chceš tlačiť, je to ok. Ak dávaš na internet doporučujem sRGB mať nastavenie monitora, ak to má byť určené širšej populácii, nielen odborníkom s drahými monitormi s AdobeRGB. Voľba je na tebe , podľa použitia.Nech sa darí.
Nie, nie.. Monitor sa neda nastavit na sRGB alebo adobeRGB. AdobeRGB ma sirsi gamut a teda zobrazuje omnoho viac farieb nez sRGB (ten je urceny len pre weby), ale to s tym nema nic spolocne. Drahe, pro monitory maju schopnost zobrazit adobeRGB skalu farieb ale to je jedno. Kalibrovat musis kazdy, aj stary monitor a to pravidelne, koli ciernemu a bielemu bodu (drasticky vplyv na kontrast) a korektnosti farieb. Kalibracna sonda namera monitor a software vytvori ICC profil, ktory nasledne ulozi a ktory PC naloaduje po kazdom zapnuti. Vyskusaj sam a uvidis a budes sokovany aky velky rozdiel to je, kalibracne sondy stoja dnes par korun a software (jeden z najlepsich na trhu) je zdarma, https://www.argyllcms.com/
Naozaj odporucam si tuto prax kalibrovania osvojit lebo ma to dramaticky dopad na celkovu upravu fotografii ako pre web tak hlavne pre tlac
 
jozef84
2024-09-04 14:19:22
príspevok od: miloslach
ved ja som s kritikou v pohode a ked si vsimnes kritiky a komenty pod mojimi fotkami, vzdy za kritiku podakujem. Ale predsa sa nebudeme bavit o potrebe pravidelne kalibrovat monitor, nie mobil ani tablet ale kalibrovany monitor je zaklad ako pre web tak aj pre tlac.. A nie len co sa tyka farieb ale aj kontrastu kedze pri kalibracii sa vytvori icc profil s nastavenym ciernym a bielym bodom, neviem ako to po slovensky napisat - black a white point. Ked napriklad na takom monitore upravujes fotky pre tlac tak ich mas po vytlaceni presne take ako ich vydis na monitore. Preto tu fotku kazdy vidi uplne rovnako ak ma nakalibrovany monitor, ak nie tak ma smolu a vidi divne odtiene atd. To iste plati pre mobili a tablety. Pozri jednu a tu istu fotku na 3 mobiloch a na kazdom bude ina, pozri ju na 3 kalibrovanych monitoroch a na kazdom bude presne rovnaka. To je cele fakticky. A som s tym v pohode, nehnevam sa ani nerypem ani nic, ale naozaj mam s tym dlhorocne skusenosti, aj s tlacenim fotiek
Hmm.Dík za doplnenie. Tak už mi to dáva zmysel. Máš nastavený monitor na Adobe RGB kôli tlači a širšiemu gamutu farieb. Takže korektne tie posledné fotky budú zobrazené na monitoroch s AdobeRGB. U monitorov sRGB nie.Takže ak chceš tlačiť, je to ok. Ak dávaš na internet doporučujem sRGB mať nastavenie monitora, ak to má byť určené širšej populácii, nielen odborníkom s drahými monitormi s AdobeRGB. Voľba je na tebe , podľa použitia.Nech sa darí.
 
miloslach
2024-09-04 13:11:50
príspevok od: jozef84
Nechápem prečo cítiš potrebu ma urážať. Nepíšem ti to tu kôli tomu, aby som do teba rýpal. Máš dobré fotky a výhrady mám len k posledným. Mal by si so to naopak vážiť. Kritika bola konkrétna vecná.Inak mne tieto mená nič nehovoria-tebe možno áno. Pre mňa je dôležité, že aj keď nemám kalibrovaný tablet, mobil a tri počítače, že to vidím rovnako s tými zelenými artefaktami. A nie som jediný.Tie artefakty máš na posledných fotkách, takže si musel niečo urobiť v nastaveniach monitora , že to tebe možno zobrazuje dobre, ale na iných nekalibrovaných zariadeniach to zobrazuje zle, s posunom do zelenomodrej. Príčinu toho farebného posunu najskôr odhalíš ty. A možno Karol Srnec, ten tu mal nejaký článok o monitoroch. Skús pohľadať. Tipujem že môže ísť o HDR monitor a tí, čo ho nemajú, tak sa im zobrazia tieto ertefakty(lebo tú škálu farieb nedokážu zobraziť). Inak rád by som vedel, čo bolo príčinou toho posunu. Daj vedieť aj keď sa "skrývam" za pseudonym.
ved ja som s kritikou v pohode a ked si vsimnes kritiky a komenty pod mojimi fotkami, vzdy za kritiku podakujem. Ale predsa sa nebudeme bavit o potrebe pravidelne kalibrovat monitor, nie mobil ani tablet ale kalibrovany monitor je zaklad ako pre web tak aj pre tlac.. A nie len co sa tyka farieb ale aj kontrastu kedze pri kalibracii sa vytvori icc profil s nastavenym ciernym a bielym bodom, neviem ako to po slovensky napisat - black a white point. Ked napriklad na takom monitore upravujes fotky pre tlac tak ich mas po vytlaceni presne take ako ich vydis na monitore. Preto tu fotku kazdy vidi uplne rovnako ak ma nakalibrovany monitor, ak nie tak ma smolu a vidi divne odtiene atd. To iste plati pre mobili a tablety. Pozri jednu a tu istu fotku na 3 mobiloch a na kazdom bude ina, pozri ju na 3 kalibrovanych monitoroch a na kazdom bude presne rovnaka. To je cele fakticky. A som s tym v pohode, nehnevam sa ani nerypem ani nic, ale naozaj mam s tym dlhorocne skusenosti, aj s tlacenim fotiek
 
jozef84
2024-09-04 12:54:04
príspevok od: miloslach
Vesam fotky na 7 platformi a nemal som jediny koment na zelene artefakty ani nic podobne. Casto sa pred hodenim fotiek na web poradim s ludmi ako David Thompson alebo Enrico Fossati, tak ako v tomto pripade. Pevne verim ze tito maju lepsie oko a skusenosti ako niekto kto sa skriva za pseudonym
Nechápem prečo cítiš potrebu ma urážať. Nepíšem ti to tu kôli tomu, aby som do teba rýpal. Máš dobré fotky a výhrady mám len k posledným. Mal by si so to naopak vážiť. Kritika bola konkrétna vecná.Inak mne tieto mená nič nehovoria-tebe možno áno. Pre mňa je dôležité, že aj keď nemám kalibrovaný tablet, mobil a tri počítače, že to vidím rovnako s tými zelenými artefaktami. A nie som jediný.Tie artefakty máš na posledných fotkách, takže si musel niečo urobiť v nastaveniach monitora , že to tebe možno zobrazuje dobre, ale na iných nekalibrovaných zariadeniach to zobrazuje zle, s posunom do zelenomodrej. Príčinu toho farebného posunu najskôr odhalíš ty. A možno Karol Srnec, ten tu mal nejaký článok o monitoroch. Skús pohľadať. Tipujem že môže ísť o HDR monitor a tí, čo ho nemajú, tak sa im zobrazia tieto ertefakty(lebo tú škálu farieb nedokážu zobraziť). Inak rád by som vedel, čo bolo príčinou toho posunu. Daj vedieť aj keď sa "skrývam" za pseudonym.
 
miloslach
2024-09-04 12:28:33
príspevok od: jozef84
Súhlasím s Fatality. Tá "kalibrácia" sa ti veru nepodarila. Zelenú si totálne rozhodil.Už som ti to písal pri jednej fotke. A je to škoda, lebo tie fotky majú potenciál.
Vesam fotky na 7 platformi a nemal som jediny koment na zelene artefakty ani nic podobne. Casto sa pred hodenim fotiek na web poradim s ludmi ako David Thompson alebo Enrico Fossati, tak ako v tomto pripade. Pevne verim ze tito maju lepsie oko a skusenosti ako niekto kto sa skriva za pseudonym
 
jozef84
2024-09-04 11:01:59
príspevok od: miloslach
Si nakalibruj monitor
Súhlasím s Fatality. Tá "kalibrácia" sa ti veru nepodarila. Zelenú si totálne rozhodil.Už som ti to písal pri jednej fotke. A je to škoda, lebo tie fotky majú potenciál.
 
jozef84
2024-09-04 10:59:13
príspevok od: fatality
tie zelene "experimenty" na poslednych dvoch fotkach su velmi divne..
Tiež si myslím. Zo začiatku mal slušné fotky a badám fakt poriadne artefakty zelenej a zelenomodrej farby. Kalibrácia monitoru sa veru nevydarila...
 
miloslach
2024-09-04 08:55:12
príspevok od: fatality
tie zelene "experimenty" na poslednych dvoch fotkach su velmi divne..
Si nakalibruj monitor
 
fatality
2024-09-03 16:56:43
tie zelene "experimenty" na poslednych dvoch fotkach su velmi divne..
 
 
Pridané: 2024-09-03 16:43:12
Na kritiku: 2024-09-03 16:43:24
Miesto:Les
Témy: krajina, príroda